ظریف: تحریم‌ها برای بانیان آن حاصلی نداشت

۳۰ بهمن ۱۳۹۲ | ۲۱:۰۵ کد : ۱۹۲۸۹۴۴ سرخط اخبار

وزیر امور خارجه ایران صبح چهارشنبه در نشست اتاق فکر (Think Tank) انجمن دوستی ایران و اتریش که با حضور برخی شخصیت های موثر در فضای سیاسی و رسانه یی اروپا برگزار شد، شرکت کرد.

به گزارش ایسنا، شرکت کنندگان در این نشست را برخی از وزیران خارجه پیشین، سیاستمداران و رییسان موسسات مهم پژوهشی و محققان مسائل جاری بین المللی و منطقه یی ازکشورهای اروپایی تشکیل می دادند. هم چنین دو تن از وزیران پیشین خارجه و کشور اتریش، رییس گروه دوستی ایران در پارلمان اتریش، برخی از نمایندگان پارلمان اتریش و شخصیت های دیگری از دیگر کشورهای اروپایی از جمله آلمان، ایتالیا، سوئد، مجارستان، بلغارستان و اسلواکی در این نشست حضور داشتند.

دکنر محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه در ابتدای این نشست در سخنانی به ساختارهای گذشته و کنونی در روابط بین الملل اشاره کرد و گفت: در دنیای متغیر کنونی دیگر زور به عنوان یک ابزار در پیشبرد سیاست خارجی هیچ کاربردی ندارد و مسلما اگر کشوری عنوان کند که همه گزینه ها بر روی میز است و بخواهد از این موضوع به عنوان یک ابزار سیاست خارجی استفاده کند، هنوز در گذشته های بسیار دور سیر می کند. تجربه تاریخی کشورها نشان داده است که کشورهایی که تلاش کردند تا از زور به این عنوان استفاده کنند یا به طور کامل و یا در بیش تر اهداف خود دچار شکست شده اند.

او در ادامه سخنانش افزود که جهانی شدن در موضوعات مهم روابط بین الملل شامل امنیت نیز می شود که شاید در گذشته چندان کاربردی نداشته است اما اکنون امنیت یک موضوع به هم پیوسته جهانی است و از همین جاست که ما در موضوعات مهم امنیتی جهان بازی با حاصل جمع صفر نداریم.

ظریف با اشاره به کاربرد زور و نتایج آن در موضوع پرونده هسته ای کشورمان تصریح کرد: تحریم هایی که با این زبان بر ما تحمیل شد، برای بانیان آن و دنیا حاصلی نداشته است و اگر هر کسی فکر کند که تحریم ها بود که ما را به پای میز مذاکره کشانده است، دچار اشتباه فاحشی در محاسبات شده است.

پس از سخنان وزیر امور خارجه کشورمان، حاضران به طرح پرسش های خود پرداختند. مهم ترین نکات مورد توجه در پرسش های افراد شرکت کننده بر نقش دیگر کشورهای اروپایی در پیشبرد مذاکرات، راه حل ایران برای سوریه، نقش ایران در منطقه و تعامل آن با همسایگان، تاثیرات منفی گروه های فشار در آمریکا بر روند مذاکرات و نگاه منتقدان مذاکرات در درون ایران تاکید داشت.

ظریف ضمن برشمردن نقش منطقه یی ایران و تعامل مثبت کشورمان با تمامی همسایگان، برخی از مشکلات منطقه را ناشی از اطلاعات نادرست و غلط انداز برخی شخصیت های منطقه یی و یا کشورهایی خاص در منطقه عنوان کرد.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران در تاریخ دو قرن اخیر خود به هیچ کشوری به چشم طمع نگاه نکرده و در هیچ کشور مداخله نداشته است و اساسا اعتقاد ما بر این است که دوران این مسائل کاملا سپری شده است.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان در مورد سوریه ضمن توضیح دلایل وقوع ناآرامی در این کشور، اظهار کرد: اعتقاد ما بر این است که بحران سوریه راه حل دارد و آن توجه درست و دقیق کشورهای تصمیم گیرنده به واقعیت های میدانی در این کشور است. باید به فرایندهای سیاسی به درستی بها داد و برخی از نظریه ها و شروط را که در عمل تفاوتی در وضعیت میدانی و آلام و رنج های مردم سوریه ندارد، دست کشید. ما همواره نسبت به رشد تروریسم در کشورهایی که این چنین تلاش می شود تا تمامی مسائل در آن با زور اسلحه حل و فصل شود، هشدارهای لازم را داده ایم و امروز مشکل بزرگ سوریه گروه های تروریستی و افراطی است.

او افزود: اروپا می تواند کمک کند که به طور واقع بینانه تری نسبت به مسائل سوریه و خطرات گسترش تروریسم و خطر کسانی که از اقصی نقاط جهان و از جمله از اروپا برای جنگ به سوریه رفته اند، با دید واقع بینانه تری تصمیم گیری شود.

میزبانی این برنامه را انجمن دوستی ایران و اتریش با همکاری سفارت جمهوری اسلامی ایران در اتریش بر عهده داشت.

کلید واژه ها: اتریش


نظر شما :