واشنگتن به مذاکرات خوش‌بینی محتاطانه‌ای دارد

۲۹ بهمن ۱۳۹۲ | ۱۳:۱۲ کد : ۱۹۲۸۸۴۲ سرخط اخبار

یک مقام ارشد دولت ایالات متحده آمریکا دوشنبه شب به وقت محلی وین اعلام کرد: واشنگتن خوشبینی محتاطانه ای به مذاکرات فردا (ایران و 1+5) در وین دارد.

به گزارش ایرنا، این مقام آمریکایی که خواست نامش بیان نشود، دوشنبه شب در گفت وگو با خبرنگاران اظهار داشت: ما نگاه واقع بینانه ای داریم و این موضوع بسیار پیچیده و سخت است.

این مقام آمریکایی همچنین ادعا کرد موضوع موشک ها بخشی از مذاکرات هسته ای فردا در مقر سازمان ملل در وین خواهد بود زیرا به گفته وی در توافق ژنو قید شده است که هر دو طرف باید در نهایت به قطعنامه های سازمان ملل عمل کنند که در آن قطعنامه ها از تهران خواسته شده بود که موشک های بالستیکی که قابلیت حمل کلاهک هسته ای دارند را تولید نکند.

این ادعای مقام آمریکایی در حالی است که محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان دوشنبه شب پس از صرف شام کاری با کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره طرح مباحث نظامی در مذاکرات وین اظهار داشت: ما در حوزه نظامی فقط این بحث را مطرح می کنیم که برنامه هسته ای ایران نظامی نیست و این هم از طرف ما موضوع پذیرفته شده ای است چون هم فتوای مقام معظم رهبری است و هم دیدگاه استراتژیک ایران است که برنامه هسته ای ایران هیچ ارتباطی به موضوعات نظامی ندارد.

ظریف تصریح کرد: لذا همانطوری که برنامه هسته ای ما ارتباطی به موضوعات نظامی ندارد، برنامه نظامی هم ارتباطی با مذاکرات هسته ای ندارد و آنچه که ما به دنیا نشان خواهیم داد این است که برنامه هسته ای ما نظامی نیست.

وزیر امور خارجه گفت: هدف ما این است که در مذاکرات این اطمینان را بدهیم که برنامه هسته ای ایران همچنان مسالمت آمیز باقی خواهد ماند و این هدف مشترکی است که در ژنو نیز درمورد آن توافق کرده بودیم و در وین نیز قرار است برنامه ریزی برای اجرای آن انجام دهیم.

وی تاکید کرد: ما براین عقیده هستیم که اگر طرفین با اراده خوب و نیت سیاسی با هدف حل مساله وارد مذاکرات شوند، خواهیم توانست به نتایج مثبتی برسیم .این البته زمان بر خواهد بود زیرا نیازمند این است که همه با هم همکاری کنند و به همین خاطر در برنامه اقدام مشترک چارچوب زمانی از 6 ماه تا یکسال برای دستیابی به توافق نهایی پیش بینی شده است.

این مقام آمریکایی تاکید کرد: واشنگتن مصمم است که به دیپلماسی فرصتی برای حل مساله هسته ای ایران بدهد و باید قبول کنیم که در این 6 ماه باید بر چند دهه بی اعتمادی غلبه کرده و آن را کنار گذاریم .

کلید واژه ها: مذاکرات ایران با 1+5


نظر شما :