یگان‌های ویژه آمریکا و انگلیس در راه سوریه

۲۸ بهمن ۱۳۹۲ | ۱۵:۱۹ کد : ۱۹۲۸۸۰۳ سرخط اخبار

منابع دیپلماتیک غربی فاش کردند که کارشناسان اطلاعاتی و امنیتی آمریکایی و اروپایی هم اکنون در اردن حضور دارند و یکی از مأموریت های آنها تدوین طرح هایی برای تسهیل ورود یگان های ویژه آمریکایی و انگلیسی به سوریه است.

به گزارش فارس این منابع دیپلماتیک غربی در لندن به روزنامه اینترنتی رأی الیوم گفتند: صحبت رابرت فورد سفیر سابق آمریکا در سوریه درباره تشدید درگیری ها در جبهه جنوبی این کشور و اظهارات ویندی شرمن دستیار وزیر خارجه آمریکا درباره وجود "طرح ب" دولت این کشور در صورت شکست اجلاس ژنو 2 درباره سوریه، اردن و منطقه مرزی آن با سوریه را به دروازه اصلی آمریکا و اروپا برای انتقال تجهیزات نظامی پیشرفته به مخالفان مسلح در سوریه تبدیل خواهد کرد.

این منابع افزودند: کارشناسان آمریکایی و اروپایی در زمینه های نظامی، امنیتی و اطلاعاتی هم اکنون عملا در اردن حضور دارند و طرح هایی را در دو راستا تدوین می کنند.

این منابع گفتند: این طرح ها از یک سو برای تسهیل بخشیدن به امر ورود گروهی از نیروهای ویژه آمریکایی و انگلیسی به سوریه برای از جمله مقابله با گروه های مسلح تندرو و جلوگیری از نزدیک شدن عناصر گروهک های مسلح تندروی جبهه النصره و دولت اسلامی در عراق و شام (داعش) به مرز سوریه با فلسطین اشغالی است و براساس آن، حضور جنگجویان سوری در منطقه درعا و مجاورت آن به عناصر گروه مسلح موسوم به ارتش آزاد سوریه محدود خواهد شد.

این منابع دیپلماتیک افزودند: این طرح ها از سوی دیگر برای نظارت بر مسلح کردن مخالفان و تدوین نقشه برای عملیات های رزمی آنها علیه مواضع نظام سوریه و مطمئن شدن از نرسیدن سلاح های پیشرفته به دست گروه های تندروی به اصطلاح جهادی در سوریه است.

برپایه این گزارش، اعلام دولت آمریکا در ارایه یک میلیارد دلار به عنوان تضمین بدهی های اردن در جریان سفر عبدالله دوم شاه این کشور به واشنگتن، نشانه ای از توافق آمریکا و اردن است که در طرح جدید تحرکات نظامی در داخل خاک سوریه تجلی خواهد یافت.

انتظار می رود که دروازه اردن تنها راه عربستان برای دسترسی به مخالفان مسلح در سوریه، در صورت تصمیم ریاض برای مجهز کردن آنها به موشک های ضد هوایی باشد.

رای الیوم افزود: منطقه جنوبی در سوریه به اصطلاح یک "دولت کوچک" یا "منطقه کوچک امن" برای مخالفان مسلح در سوریه خواهد بود که عملیات نظامی خود را برای فرسودن نظامی دولت از آنجا آغاز خواهند کرد و محدوده این منطقه حائل یا دولت کوچک می تواند در هفته ها یا ماه های آینده گسترش یابد.

جان کری وزیر خارجه آمریکا اخیرا گفت: باراک اوباما رئیس جمهوری این کشور از همه ما خواسته است تا در مورد گزینه های متعددی بیاندیشیم که ممکن است (درقبال سوریه) وجود داشته یا نداشته باشد.

یک دیپلمات آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، به روزنامه القدس العربی گفت: طرح جایگزین مبتنی بر مسلح کردن دوباره مخالفان و هماهنگی عملیات نظامی آنها بویژه در جبهه جنوبی است که جبهه النصره و گروه داعش نفوذ کمتری دارند.

این دیپلمات آمریکایی افزود: هدف مورد نظر، شهر دمشق و از طریق کمک به گروه های مسلحی خواهد بود که کارشناسان آمریکایی و فرانسوی آنها را در اردن آموزش داده اند.

کلید واژه ها: اردن


نظر شما :