ادعای حضور برخی مقامات ارشد «القاعده» در ایران!

۲۶ بهمن ۱۳۹۲ | ۱۳:۵۷ کد : ۱۹۲۸۶۹۵ سرخط اخبار

افزایش صادرات نفت ایران و تأثیر این امر بر برآوردهای آمریکا از درآمد ایران بر اثر کاهش تحریم ها، توافق ایران و جمهوری آذربایجان بر سر مقررات حمل و نقل میمان دو کشور، بازتاب سخنان رئیس مجلس شورای اسلامی درباره افراط گرایی در منطقه و ادعای حضور و خروج یک عضو ارشد القاعده در ایران، از جمله مهم ترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

 

ادعای حضور برخی از مقامات ارشد «القاعده» در ایران!


به گزارش «تابناک»، افزایش صادارات نفت ایران در پی کاهش تحریم های بین المللی، موضوعی است که امروز مورد توجه برخی مطبوعات جهانی قرار گرفته است. «تایمز اسرائیل» از جمله مطبوعاتی است که به این موضوع توجه نشان داده و می نویسد، روز گذشته، ایران اعلام کرد، صادرات نفت خامش در ماه ژانویه با ۱۰۰ هزار بشکه افزایش به ۱. ۳۲ میلیون بشکه در روز رسیده است.

بنا بر گزارش نهادهای بین المللی، چین، ژاپن و هند، مهم ترین خریداران نفت ایران بوده اند که افزایش خرید نفت آن ها از ایران، سبب افزایش کلی صادرات نفت ایران شده است. برداشته شدن تحریم بیمه نفتکش های ایرانی در چهارچوب توافق هسته ای ژنو، عاملی بوده که نقش مهمی در این زمینه داشته است.

ادعای حضور برخی از مقامات ارشد «القاعده» در ایران!


روزنامه «واشنگتن تایمز» نیز از جمله دیگر مطبوعاتی است که به این موضوع پرداخته، ولی از نگاهی متفاوت به آن توجه کرده است. این روزنامه می نویسد، دولت اوباما وعده داده بود، عایدی ایران از کاهش تحریم ها، چیزی بیش از ۷ میلیارد دلار نخواهد بود؛ اما ارزیابی کار شناسان، حاکی از آن است که با این افزایش صادرات نفت، درآمدی بالغ بر ۲۰ میلیارد دلار نصیب ایران خواهد شد. این روزنامه بر این باور است که این ارقام، دقت برآورد های دولت آمریکا درباره کاهش تحریم های ایران را به چالش می کشد.

ادعای حضور برخی از مقامات ارشد «القاعده» در ایران!


در یک مطلب اقتصادی دیگر، خبرگزاری «ترند» از توافق ایران و جمهوری آذربایجان بر سر مقررات رفت و آمد کامیون های باری میان دو کشور خبر داده است. به نوشته این خبرگزاری، روز گذشته، سومین نشست کمیسیون مشترک ایران و جمهوری آذربایجان در حوزه ارتباطات حمل و نقل میان دو کشور پایان یافت و پس از این جلسه، دو طرف اقدام به امضای توافق نامه ای به منظور حل و فصل مسائل مربوط به عبور و مرور کامیون های باری و همچنین رفت و آمد مسافرین کردند. دو طرف در این جلسه از کارهای انجام شده در حوزه حمل و نقل میان دو کشور ابراز رضایت نموده و توافق کردند در صورت نیاز، خطوط اتوبوسرانی جدیدی افتتاح شود.

ادعای حضور برخی از مقامات ارشد «القاعده» در ایران!


روزنامه «شانگهای دیلی»، اقدام به انتشار سخنان علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی کرده که درباره خطر افراط گرایی در منطقه هشدار داده است. این روزنامه می نویسد رئیس مجلس ایران گفته، کشورش از رشد افراط گرایی در منطقه و به ویژه جهان اسلام، نگران است.

وی با بیان اینکه موج افراط گرایی، سبب ایجاد مسائل فراوان و جان باختن شمار بسیاری از مسلمانان شده، افزود: اتحادیه بین پارلمانی کشورهای اسلامی، می تواند نقش مهمی در حل و فصل این مسأله و جلوگیری از بروز انشقاق میان مسلمانان داشته باشد .

لاریجانی همچنین خواستار اتحاد بیشتر میان کشورهای مسلمان به منظور رفع نگرانی های موجود در جهان اسلام شده است.

ادعای حضور برخی از مقامات ارشد «القاعده» در ایران!


در پایان، در میان دیگر مطالب، روزنامه «واشنگتن پست» مدعی شده، یکی از چهره های ارشد «القاعده» که به تازگی در ایران سکونت داشته، از کشور خارج شده است.

به نوشته این روزنامه، برخی مقامات کنونی و پیشین آمریکایی مدعی شده اند، این فرد که ارتباطات نزدیکی با رهبر فعلی القاعده دارد، پس از فرار از افغانستان در سال ۲۰۰۱، چندین سال در ایران اقامت داشته است.

بنا بر این ادعا، این فرد که «ثروت شحاته» نام دارد و دارای اصلیت مصری است، معاون ایمن الظواهری بوده و پیش از پیوستن به بن لادن در سال ۱۹۹۸، ریاست سازمان جهاد اسلامی مصر را بر عهده داشته است. واشنگتن پست مدعی ده ها تن از رهبران القاعده در ایران حضور داشته اند که در دو سال اخیر کشور را ترک کرده اند.


نظر شما :