سومین محموله سلاح شیمیایی از سوریه خارج شد

۲۲ بهمن ۱۳۹۲ | ۱۵:۰۵ کد : ۱۹۲۸۵۶۳ سرخط اخبار

ایرنا - کمیته مشترک امحای سلاح های شیمیایی در سوریه اعلام کرد که سومین کشتی حامل سلاح ها و مواد شیمیایی این کشورروز دوشنبه بندر لاذقیه را به مقصد آب های آزاد بین المللی ترک کرده است.

کمیته مشترک امحای سلاح های شیمیایی طی گزارش مکتوبی ضمن اطلاع از خروج سومین کشتی حامل سلاح های شیمیای از بندر لاذقیه اشاره کرده است که از مسوولان دولت سوریه خواسته است تا ارسال این سلاح ها به خارج از سوریه را با حجم و شتابی بیشتر ادامه دهد.

این در حالی است که به گزارش سازمان منع سلاح های شیمیایی دولت سوریه کار انهدام این سلاح های شیمیایی در داخل کشور را آغاز کرده است.

در جریان انتقال مواد شیمیایی سوریه به خارج از کشور مواد مذکور طبق برنامه های کمتیه مشترک ابتدا به بندر لاذقیه منتقل شده و سپس توسط کشتی های یکی از کشور های عضو سازمان ملل بارگیری و با همراهی کشتی های چینی ، دانمارکی ، نروژی و روسی و با حضور کارشناسان دانمارکی بر روی کشتی راهی آبهای آزاد می شوند.

در مرحله بعدی محموله های مذکور به کشتی های آمریکایی منتقل شده و در آب های آزاد بین المللی از طریق تجزیه در دریای آزاد امحا می شوند.

بر اساس قطعنامه 2118 شورای امنیت سازمان ملل دولت سوریه ملزم است در همکاری با نهاد های بین المللی این عملیات را تا پایان ماه ژوئن سال 2014 بپایان برساند.

طبق گزارش های سازمان ملل در اوائل ژانویه امسال عملیات محو حساس ترین بخش از مواد شیمیایی سوریه آغاز شده و به مراحل پایانی نزدیک شده است.

کمیته مشترک امحای سلاح های شیمیایی ضمن اظهار خرسندی از پیشرفت این عملیات تاکید کرده است که همکاری های همه جانبه دولت سوریه در این زمینه همچنان با جدیت ادامه دارد.


نظر شما :