پای سناتورها به توافقنامه امنیتی آمریکا با افغانستان باز شد

۱۹ بهمن ۱۳۹۲ | ۲۱:۵۶ کد : ۱۹۲۸۴۷۸ سرخط اخبار

یک گروه فراحزبی از سناتورها که خواستار پایان مداخله نظامی آمریکا در افغانستان هستند، از باراک اوباما خواستند تا در صورت تمایل به حفظ نیروهایش در این کشور پس از 2014 این امر را منوط به رای کنگره کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، دولت باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در حال مذاکره با حامد کرزای رئیس جمهوری افغانستان است تا با امضای یک معاهده امنیتی دو جانبه، پس از پایان ماموریت ناتو در پایان سال 2014، همچنان بخشی از نیروهای خود را در این کشور نگه دارد.

در هیمن حال "جف مرکلی"، سناتور دموکرات کنگره آمریکا در این خصوص گفت: ما در حال ارائه یک قطعنامه فرا حزبی هستیم که باقی ماندن نیروهای ما در افغانستان پس از 2014 را منوط به رای کنگره می کند.

به گفته سناتور محافظه کار "مایک لی"، تصمیم برای به کشتن دادن سربازهای آمریکایی و هدر دادن خزانه این کشور در افغانستان، نباید فقط توسط کاخ سفید اتخاذ شود و کنگره و مردم باید نظر خود را بیان کنند.

هرچند که قطعنامه کنگره الزام آور نیست، اما باعث روشن شدن موضع قانونگذاران و فشار بر کاخ سفید خواهد شد.

جنگ افغانستان که پس از حادثه تروریستی 11 سپتامبر 2001 آغز شد طولانی ترین جنگ تاریخ آمریکا است که جان بیش از 2300 آمریکایی را گرفته و بیش از 600 میلیارد دلار هزینه در پی داشته است.

"جو مانچین"، سناتور دموکرات در این خصوص گفت: ما موفق نبودیم. اگر حمله نظامی و پول می توانست به خاورمیانه نفعی برساند، تاکنون نتیجه آن را دیده بودیم.

برخی قانونگذاران آمریکایی با توجه به اینکه انتخابات افغانستان در ماه آوریل برگزار می شود، کاخ سفید را به تلاش برای امضای این قرارداد با رئیس جمهوری آینده این کشور ترغیب می کنند.


نظر شما :