اتهام همکاری ایران با نیروهای القاعده در سوریه!

۱۹ بهمن ۱۳۹۲ | ۱۳:۳۷ کد : ۱۹۲۸۴۳۶ سرخط اخبار

انتقاد دولت روسیه از تحریم های جدید آمریکا علیه ایران، بازتاب سخنان رئیس مجلس ایران در جشن قانون اساسی تونس و واکنش آمریکا به این سخنان، ادعای مقامات آمریکایی درباره ارتباط ایران و القاعده و آمادگی ایران برای پاسخگویی به پرسش های آژانس، از جمله مهم ترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.
 

اتهام همکاری ایران با نیروهای القاعده در سوریه!


به گزارش «تابناک»، اعمال تحریم های آمریکا علیه شماری از شرکت ها و افراد به سبب تجارت با ایران، موضوعی است که برخی واکنش ها را به دنبال داشته است. خبرگزاری «ریانووستی» واکنش دولت روسیه به این کار را مورد توجه قرار داده و می نویسد، روز گذشته وزارت خارجه این کشور از اقدام آمریکا در افزودن نام برخی افراد و شرکت ها به لیست سیاه تحریم های ایران انتقاد کرده است. در بیانیه این وزارتخانه آمده که این اقدام آمریکا، به مانند نقض توافق نامه ژنو است که در ماه نوامبر میان ایران و گروه ۱+۵ به امضا رسید. در ادامه این بیانیه آمده: «ما این کار را غیر قابل قبول و نقض حقوق بین الملل می دانیم».

اتهام همکاری ایران با نیروهای القاعده در سوریه!


اما حضور علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در جشن قانون اساسی تونس و سخنان وی در این مراسم، از جمله موضوعاتی است که مورد توجه شماری از مطبوعات جهانی قرار گرفته است.

سایت خبری «آروتز شوا» می نویسد، رئیس مجلس ایران در جریان جشن قانون اساسی تونس به انتقاد از آمریکا و رژیم اسرائیل پرداخته و این رژیم را یک غده سرطانی در منطقه خوانده است.

وی همچنین این دو دولت را به تلاش برای عقیم کردن انقلاب های کشورهای عربی متهم کرده و گفته است، آمریکا و رژیم اسرائیل می خواهند این انقلاب ها را از راه خود منحرف سازند تا به این ترتیب، رژیم اسرائیل بتواند به منافع خود دست یابد.

اتهام همکاری ایران با نیروهای القاعده در سوریه!


روزنامه «تایمز اسرائیل» نیز به سخنان لاریجانی توجه نشان داده، اما به طور خاص، خبر خروج هیأت آمریکایی از سالن سخنرانی لاریجانی را بازتاب داده است. این روزنامه می نویسد، در پی سخنان لاریجانی درباره رویکردهای آمریکا نسبت به انقلاب های عربی، دیپلمات های آمریکایی مراسم جشن قانون اساسی تونس را ترک کردند.

سفارت آمریکا در تونس با انتشار بیانیه ای به سخنان لاریجانی معترض و مدعی شده: «آنچه قرار بود جشنی برای بزرگداشت دستاوردهای تونس باشد، از سوی نماینده ایران به عنوان عرصه ای برای محکوم کردن ایالات متحده مورد استفاده قرار گرفت».

اتهام همکاری ایران با نیروهای القاعده در سوریه!


در میان دیگر مطالب، برخی مطبوعات، از جمله «دیلی استار» لبنان، از ادعای عجیب مقامات آمریکایی علیه ایران خبر داده اند. به نوشته این روزنامه، دولت آمریکا روز گذشته ایران را متهم کرده با کمک به عاملان القاعده در ایران، سبب تسهیل نقل و انتقال مبارزان افراط گرا به سوریه و دامن زدن به درگیری ها در این کشور می شود. این موضوع در لیست سیاه تحریمی جدید آمریکا علیه ایران نمود یافته و برخی افراد متهم شده اند با آگاهی مقامات ایرانی، نسبت به تأمین حمایت لجستیکی و مالی برای مبارزان القاعده در سوریه اقدام می کنند.

اتهام همکاری ایران با نیروهای القاعده در سوریه!


در پایان در مطلبی مربوط به موضوع هسته ای، خبرگزاری «رویترز» از آمادگی ایران برای پاسخگویی به پرسش های آژانس بین المللی انرژی اتمی خبر داده است. رویترز ضمن انتشار این خبر به نقل از یک مقام ایرانی می نویسد، ایران و آژانس در حالی روز شنبه مذاکره می کنند که قرار است ده روز بعد، دور جدید مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ نیز برای رسیدن به یک توافق جامع هسته ای از سر گرفته شود. مذاکرات روز شنبه ایران و آژانس، برای یک روز برنامه ریزی شده، ولی به گفته سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشور، امکان تمدید آن در صورت نیاز هست.

کلید واژه ها: تونس جشن قانون اساسی تونس


نظر شما :