ایران می تواند به اوباما کمک کند

۱۷ آذر ۱۳۹۲ | ۲۱:۲۳ کد : ۱۹۲۵۷۴۱ سرخط اخبار

یک روزنامه آمریکایی در گزارشی تأکید کرد رئیس جمهور آمریکا می تواند به همراه ایران به جنگ طولانی مدت واشنگتن در خاورمیانه پایان دهد.

به گزارش خبرگزاری فارس، روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» در مقاله ای نوشت: آنچه که «جیمی کارتر» رئیس جمهور اسبق آمریکا آغاز کرد، «باراک اوباما» در حال پایان دادن به آن است.

این روزنامه آمریکایی سپس به دهه 1980 اشاره کرد و وقایع آن زمان تا امروز را مورد بررسی قرار داد و نوشت که سرنگونی شاه در ایران و حمله جماهیر شوروی به افغانستان، کارتر را وادار کرد که اقدامی صورت دهد و نتیجه آن، سیاست طولانی مدت نظامی گری آمریکا در سراسر منطقه شد.

واشنگتن پست ادامه داد: حضور نظامی آمریکا در منطقه در حال کاهش است. اوباما مقادیر زیادی از سرمایه و حتی جان آمریکایی هایی را در این جنگ ها صرف کرد ولی در عوض چیزهای کمی به مردم آمریکا نشان داد. این سرمایه گذاری در جنگ هم اکنون در حال پایان است.

بر اساس این گزارش، اوباما همچون کارتر در سال 1980، گزینه های اندکی در اختیار دارد. در خانه، خشم گسترده، وحشت و نگرانی، کارتر را وادار کرد تا ملت را برای جنگ بزرگتر در خاورمیانه آماده کند. کارتر برای جانشینان خود پنتاگون را به ارث گذاشت که این ارگان درگیر افزایش توانمندی مداخله در همه کشورها از مصر گرفته تا پاکستان می باشد.

واشنگتن پست ادامه داد: امروز، سرخوردگی گسترده با جنگ های به وجود آمده و شبه جنگ ها، اوباما را از آغاز یک جنگ دیگر منع کرده است.

ناامیدی های پی در پی نظامی که همگی آنها را اوباما ایجاد نکرده بود موجب شد اختیارات اوباما بعنوان فرمانده کل قوا سرکوب شود.رئیس جمهور آمریکا به جای آنکه تصمیم گیرنده باشد، تصمیماتی را تأیید می کرد که به طور موثر در جاهای دیگر گرفته شده بود.

این گزارش ادامه داد: بعنوان مثال، در لغو حمله ای که آمریکا تهدید کرده بود علیه سوریه انجام می دهد، اوباما افکار عمومی و آنچه را که کنگره گفته بود، مطرح کرد. مردم آمریکا دیگر میل خود به جنگ را از دست داده اند.

واشنگتن پست سپس در ادامه گزارش خود اینگونه با اشاره به دلزدگی مردم آمریکا از جنگ های آمریکا در کشور خود نوشت: در افغانستان، وعده هایی برای عقب نشینی مطرح شده است و حرف هایی زده شده است که آمریکا تمایلی ندارد که تمام وقت خود را صرف یک منطقه کند اما تمامی این ها این منظور و مفهوم را نمی رساند که جنگ آمریکا در خاورمیانه تمام شده است.

حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا ادامه دارد. حملات موشکی خواه در پاکستان، افغانستان، یمن یا سومالی باشد، اما هدف راهبردی بزرگتری را دنبال نمی کند. 

واشنگتن پست سپس به نقش ایران اشاره کرد و نوشت: در تهران، احتمال یافتن یک راه برای بیرون آمدن از جنگ همیشگی وجود دارد. ما جمهوری اسلامی ایران را بپذیریم، آنها وضع موجود منطقه ای را می پذیرند و ما فرصت داریم تا زخم هایی که خودمان بر خودمان وارد کرده ایم را بهبود بخشیم.

این گزارش در ادامه افزود: مذاکره بر سر برنامه هسته ای ایران، وسیله را برای دستیابی به یک هدف بزرگتر فراهم می آورد.

چنین توافقی به طور قطع عربستان سعودی و اسرائیل را خشمگین می کند که هرکدام از آنها دلایلی را دارند که ایران را یک تهدید برای موجودیت خود می دانند. اوباما فقط احتمالاً می تواند این گزینه را انتخاب کند که به آنها اجازه دهد در مقابل این قضیه ترشرویی کنند.

واشنگتن پست ادامه داد: آمریکا دیگر نباید تسلیم سعودی ها شود. ذخایر نفت و گاز طبیعی آمریکای شمالی بسیار گسترده تر از چند سال قبل است. دیگر مثل چند سال قبل نیست که حفظ ائتلاف آمریکا و سعودی اهمیت چندانی داشته باشد و خوشحال نگه داشتن خاندان سعودی خیلی اهمیت داشته باشد.

این روزنامه آمریکایی افزود: همین مسئله درباره اسرائیل نیز صدق می کند، اسرائیل امنیت خود را به همه چیزهای دیگر ترجیح می دهد. البته حق دارد. آنچیزی که باید به آن توجه کرد این است که واشنگتن باید آن اقدامات اسرائیل که منافع آمریکا را مهار می کند، نادیده بگیرد، همانطور که تل آویو به مخالفت های آمریکا در بحث گسترش شهرک سازی در کرانه باختری توجهی نمی کند، آمریکا نیز نباید به اسرائیل اجازه دهد درباره سیاست های واشنگتن در قبال آمریکا تصمیم گیری کند.

واشنگتن پست در پایان اینگونه تصریح کرد که خروج آمریکا از بدبختی هایش در منطقه از طریق تهران ممکن است.

کلید واژه ها: کارتر


نظر شما :