انزوای ایران شکست

۳۰ آبان ۱۳۹۲ | ۱۳:۴۰ کد : ۱۹۲۴۸۷۰ سرخط اخبار

روزنامه اسراییلی هاآرتص در گزارشی نوشت که به نظر می رسد دیپلماسی دولت جدید ایران انزوای بین المللی این کشور را شکسته است به نحوی که کشورهای متحد اسراییل هم به صف گفت و گو با ایران پیوسته اند.

به گزارش عصر ایران این روزنامه اسراییلی با اشاره به سفر چند ساعته محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران به ایتالیا پیش از حضور در مذاکرات ژنو 3 و دیدار او با خانم " عما بونینو" وزیر خارجه ایتالیا نوشت، همزمان با این سفر منابع ایرانی از سفر احتمالی " انریکو لتا" به تهران خبر دادند.
 

دیدار ظریف با وزیر خارجه ایتالیا در رم

 

هاآرتص با اشاره به تماس تلفنی اخیر دیوید کامرون نخست وزیر بریتانیا با حسن روحانی  ، این اتفاق را نیز یکی از نشانه های خروج تدریجی ایران از انزوای بین المللی دانسته است.


هاآرتص می نویسد تماس تلفنی رهبر یکی از نزدیک ترین متحدان اسراییل (بریتانیا) با رییس جمهور ایران و گفت و گوی آنها درباره برنامه اتمی ایران و مساله سوریه در حالی است که بریتانیا تصمیم گرفته روابط سیاسی و دیپلماتیک خود با ایران را نیز احیا کند و کاردار غیر مستقر این کشور در تهران به زودی برای دیدار از ایران عازم این کشور می شود.

این روزنامه اسراییلی می نویسد از دوره تونی بلر به بعد بریتانیا یکی از سرسخت ترین مدافعان ایده تحریم و تشدید فشار علیه ایران (حتی در مواقعی بیش از آمریکا) بوده است و نرمش اخیر این کشور به سمت ایران ، اتفاقی مهم است.

بنا بر این گزارش محوریت لندن در سیستم بانکداری و بیمه جهانی نقش بی بدیلی به این کشور برای تشدید فشارهای مالی و بانکی علیه ایران داده است.

هاآرتص یکی از دلایل عقب نشینی لندن از موضع سفت و سخت سابق علیه ایران را رای غیر منتظره 3 ماه پیش پارلمان این کشور در ممنوعیت مداخله نظامی انگلیس در طرح حمله احتمالی به سوریه می داند و می نویسد از آن زمان تا کنون سیاست دولت دیوید کامرون در خاورمیانه دست به عصاتر و مسالمات جویانه تر شده است.

هاآرتص می نویسد حتی امید چندانی به ایستادگی فرانسه بر مواضع سفت و سخت علیه ایران و مخالفت این کشور با توافق احتمالی با ایران در مذاکرات ژنو نیست و به نقل از یک دیپلمات اسراییلی می نویسد بر خلاف سفر اخیر اولاند به اسراییل و اظهارات او درباره برنامه هسته ای ایران، امید چندانی به ایستادگی یک تنه فرانسه در برابر توافق احتمالی قدرت های غربی با ایران در مذاکرات 1+5 وجود ندارد و پاریس نیز به احتمال زیاد پای  بیانیه توافق با ایران را امضا خواهد کرد.

هاآرتص در ادامه به اظهارات هفته گذشته یک دیپلمات انگلیسی اشاره می کند و به نقل از او می نویسد :" اساسا به نظر می رسد گفت و گوهای 1+5 با ایران را آمریکایی ها رهبری می کنند و چون آنها ترجیح می دهند با ایران گفت و گو کنند ما هم به تاسی از آنها همین کار را می کنیم."

این روزنامه اسراییلی در ادامه می نویسد نتانیاهو هم شاید به خاطر متوجه شدن همین اراده آمریکایی ها در گفت و گو و مصالحه با ایران باشد که تلاش می کند لابی خود علیه توافق هسته ای ایران را به سمت دو کشور رقیب آمریکا در داخل گروه 1+5 یعنی روسیه و چین بکشاند.

نتانیاهو روز گذشته به مسکو سفر کرد و با ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه دیدار و گفت و گو کرد.

کلید واژه ها: اسراییلی


نظر شما :