انتقاد سازمان ملل از افزایش اعدام‌ها در عراق

۲۱ مهر ۱۳۹۲ | ۱۴:۵۹ کد : ۱۹۲۲۸۲۰ سرخط اخبار

به دنبال اعدام 42 تن طی دو روز در عراق دفتر حقوق بشر سازمان ملل توقف فوری اعدام های آینده در این کشور را خواستار شد.

به گزارش ایسنا، روبرت کلویل سخنگوی دفتر کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل در گفت وگو با خبرنگاران در ژنو، اظهار کرد: شمار زیاد اعدام ها در طول دو سال گذشته در عراق خلاف حقوق بین الملل است و دولت این کشور باید هرچه فوری اعدام های آینده در این کشور را مورد بازبینی قرار دهد.

وی در ادامه گفت: انجام اعدام های جدید طی دو روز گذشته در این کشور نشان می دهد که تلاش های دولت عراق برای ساخت کشوری امن تر ناکام خواهد ماند.

دولت عراق مدعی است بر اساس قانون مبارزه با تروریسم که در سال 2005 به تصویب رسید تنها افراد تروریست و مجرمانی که مرتکب جرایم جدی علیه غیرنظامیان می شوند را اعدام می کند.

روبرت کلویل همچنین افزود: از نظر ما این ادعا که مجازات مرگ می تواند موجب کاهش تروریسم شود، کاملا بی اساس است، چون شواهد نشان می دهد که شمار تلفات ناشی از اقدامات تروریستی در طول سال های گذشته در این کشور افزایش چشمگیری داشته است.

بر اساس آمارهای هیات کمک رسانی سازمان ملل در عراق در سال جاری شمار تلفات در عراق به شدت افزایش یافته است تا جایی که در طول 9 ماه ابتدایی سال جاری حداقل 5 هزار 740 غیر نظامی در نتیجه حملات تروریستی جان خود را از دست داده اند. این تعداد دو برابر آن چیزی است که در سال 2011 اتفاق افتاد و همچنین چندین برابر شمار تلفات در 2012 است. در این سال بیش از 3 هزار و 238 تن در اثر این حملات کشته شده اند.

همچنین شمار اعدامیان در عراق نیز از سال 2010 تاکنون افزایش داشته است، بر اساس آمارهای دولتی در سال 2010، 67 تن و در 2012، 123 تن و از ابتدای سال جاری تاکنون 140 نفر در این کشور اعدام شده اند.

بر اساس گزارش پایگاه خبری سازمان ملل، سخنگوی دفتر کمیسیونر عالی حقوق بشر در پایان از دولت عراق خواست تا هرچه فوری احکام صادر شده مبنی بر اعدام شمار زیادی از زندانیان در این کشور را مورد بازبینی قرار دهد و این اعدام ها متوقف کند.

کلید واژه ها: اعدام


نظر شما :