اوباما: این همان چیزی بود که دنبالش بودیم

۰۶ مهر ۱۳۹۲ | ۱۶:۲۴ کد : ۱۹۲۲۰۸۵ سرخط اخبار

به دنبال تصویب قطعنامه مربوط به خلع سلاح شیمیایی سوریه در شورای امنیت سازمان ملل، سفیر سوریه در این سازمان اظهار داشت که این قطعنامه اغلب نگرانی های دمشق را برطرف ساخته است.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، بشار جعفری، سفیر سوریه در سازمان ملل در واکنش به تصویب قطعنامه سوریه در شورای امنیت اظهار داشت: ترکیه، عربستان، فرانسه، قطر و آمریکا باید به این قطعنامه پایبند باشند و اگر همچنان به کمک به شورشیان سوری ادامه دهند، باید پاسخگو باشند.

وی خاطر نشان ساخت: شما نمی توانید به نام جهاد، تروریست ها را از سراسر جهان جمع کرده و آنها را به سوریه بفرستید و سپس ادعا کنید که از صلح حمایت می کنید.

وی خاطر نشان ساخت: دولت سوریه کاملا پایبند به حضور در کنفرانس صلح پیشنهاد شده برای ماه نوامبر در شهر ژنو سوئیس است که هدف آن پایان دادن به جنگ داخلی سوریه است.

شورشیان سوری نیز گفته اند که در این کنفرانس شرکت خواهند کرد.

از سوی دیگر به گزارش خبرگزاری فرانسه، باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا نیز قطعنامه اخیر شورای امنیت سازمان ملل را که هدف آن از بین بردن سلاح های شیمیایی سوریه است، بعنوان یک پیروزی بزرگ برای جهان ستایش کرد.

اوباما از طرف دیگر بر نگرانی های مشروعی که نسبت به از بین بردن زرادخانه سلاح های شیمیایی سوریه وجود دارد و اینکه آیا بشار اسد به تعهداتش عمل خواهد کرد، تاکید کرد.

اوباما در دیدار با مانموهان سینگ، نخست وزیر هند در شهر واشنگتن اظهار داشت: این قطعنامه چیزی بود که مدتها ما به دنبالش بودیم.

رئیس جمهور آمریکا این قطعنامه و همچنین طرح خلع سلاح شیمیایی سوریه را به عنوان قطعنامه ای که به لحاظ حقوقی الزام آور و یک طرح قابل بررسی که در صورت عدم پایبندی سوریه به شرایط آن تبعاتی را به دنبال خواهد داشت، ستایش کرد.

وی همچنین این طرح را یک پیروزی بزرگ برای جامعه بین المللی عنوان کرد.

اوباما در اشاره به حمله ای که با سلاح های شیمیایی در حومه شهر دمشق انجام شد، گفت: در و اقع اگر تهدید حقیقی اقدام آمریکا به دنبال تراژدی وحشتناکی که در تاریخ 21 اوت رخ داد، وجود نداشت، فکر نمی کنم که به این نقطه می رسیدیم.

اوباما تاکید کرد که نسبت به نتیجه بخش بودن این توافق امیدوار است اما در عین حال درک می کند که نگرانی هایی نسبت به اجرای آن وجود دارد.

وی افزود: مردم به درستی نسبت به اینکه آیا سوریه به تعهداتش عمل خواهد کرد، نگران بوده اند. من فکر می کنم که نگرانی های مشروعی وجود دارد نسبت به اینکه چطور ما به لحاظ فنی قرار است کنترل این سلاح های شیمیایی را به دست آوریم در حالی که همچنان در اطراف آنها درگیری در جریان است. با این حال این طرح یک اقدام چشم گیر رو به جلو است.

کلید واژه ها: قطعنامه


نظر شما :