ترور یک سیاستمدار تونس را به آشوب کشید

۰۴ مرداد ۱۳۹۲ | ۰۶:۱۵ کد : ۱۹۱۹۰۸۰ سرخط اخبار

 

واحد مرکزی خبر نوشت:
 
محمد البراهمی عضو مجلس ملی موسسان تونس ترور شد. محمد البراهمی نماینده مجلس موسسان تونس و رئیس یک حزب مخالف این کشور روز پنجشنبه مقابل محل سکونت خود در نزدیکی پایتخت تونس هدف گلوله قرار گرفت و کشته شد. 
 
تلویزیون ملی وطنیه Watanya و خبرگزاری رسمی تونس اعلام کردند « محمد البراهمی هماهنگ کننده کل ائتلاف چپگرای « جنبش مردمی » و عضو مجلس موسسان تونس بر اثر شلیک گلوله مقابل خانه خود در منطقه اریانه کشته شد.»
 
به گزارش خبرگزاری فرانسه از تونس، یکی از اعضای دفتر سیاسی « جنبش مردمی » گفت: « الله اکبر! محمد البراهمی کشته شد. وی در مقابل همسر و فرزندان خود هدف چندین گلوله قرار گرفت. » تلویزیون وطنیه اعلام کرد افراد مسلح به البراهمی 11 گلوله شلیک کردند. 
 
پس از شکری بلعید از مخالفان تونس که ششم فوریه مقابل خانه خود ترور شد، ترور البراهمی دومین ترور از این نوع است. ترور بلعید بحران سیاسی در این کشور ایجاد کرد.
 
مجلس موسسان تونس در پی کشته شدن محمد البراهمی دبیرکل جنبش مردم این کشور، فردا را در تونس عزای عمومی اعلام کرد. 
 
در همین حال جبهه مردمی تونس در پی ترور محمد البراهمی دبیرکل این جبهه خواستار سرنگونی دولت و انحلال مجلس موسسان در این کشور شد.
 
به گزارش خبرگزاری رویترز ، شاهدان اعلام کردند هزاران نفر از مردم تونس روز پنجشنبه پس از ترور یک شخصیت مخالف در این کشور ، در سیدی بوزید خواستگاه انقلاب تونس تظاهرات کردند . 
در همین حال جنبش تمرد تونس از مردم این کشور برای برگزاری تظاهرات تا زمان سرنگونی نظام کنونی، در پی ترور محمد البراهمی دبیرکل جنبش مردم تونس دعوت کرد.
 
مردم، النهضه را مسئول این قتل سیاسی می دانند و این درحالی است که هنوز عوامل یک ترور سیاسی دیگر یعنی ترور شکری بلعید در ماه فوریه گذشته در این کشور شناسایی نشده اند .
پس از ترور شکری بلعید نخست وزیر از سمت خود استعفا کرده بود و دولت جدیدی روی کار آمد و حزب النهضه امتیازاتی در خصوص کابینه داده بود. این بار احتمال دارد مخالفان سیاسی از النهضه انتقادهای بیشتری بکنند و بحرانی سیاسی در کشور روی دهد. 
 
در همین حال عضو موسس در جنبش مردم تونس، گروههای افراطی تکفیری را عامل ترور محمد البراهمی دانست. 
 
خالد الکریشی در مصاحبه با شبکه تلویزیونی المیادین، درباره ترور دبیرکل محمد البراهمی دبیرکل سابق جنبش مردم تونس گفت: این جنایت زشتی است که عاملان آن یازده گلوله به البراهمی در برابر خانواده و فرزندانش شلیک کردند. این دومین شهید حزب مردم تونس برای کشور و امت عربی است. 
 
الکریشی افزود: عاملان این جنایت می خواهند انقلاب را از بین ببرند، اما هرگز به اهداف خود نخواهد رسید. کسانی که شکری بلعید را ترور کردند، همان عاملان ترور محمد البراهمی هستند.
 
این ترور با همان شیوه ترور بلعید انجام شد. البراهمی مخالف اعزام جوانان تونسی برای جنگیدن در سوریه بود. آنها می خواهند تونس را به افغانستان جدید تبدیل کنند. 
 
شبکه تلویزیونی المیادین نیز گزارش داد: راشد الغنوشی رئیس جنبش النهضه تونس ترور محمد البراهمی دبیرکل جریان مردمی این کشور را توطئه تروریستی برای به راه انداختن جنگ داخلی در تونس توصیف کرد.

کلید واژه ها: تونس شکری بلعید


نظر شما :