نشست شورای امنیت درباره سوریه

۲۵ تیر ۱۳۹۲ | ۱۸:۴۸ کد : ۱۹۱۸۶۳۸ سرخط اخبار

 با وجود عقب نشینی فرانسه و انگلیس از تصمیم برای مسلح کردن مخالفان سوریه، مقامات کاخ سفید اعلام کردند که دولت آمریکا به تماس های روزانه خود با مخالفان سوریه و کنگره برای حمایت نظامی از مخالفان سوری و تامین نیازهای آنها ادامه می دهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه خبری سوریه نیوز، جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید در بیانیه ای اعلام کرد که دولت آمریکا همچنان به تماس های روزانه خود با مخالفان سوریه در خصوص نحوه تامین نیازهای آنها ادامه می دهد.

وی افزود: مذاکرات منظم با کنگره در خصوص این مسائل نیز ادامه دارد.

سخنگوی کاخ سفید همچنین تاکید کرد، باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا بر این عقیده است که کمک های جدید آ مریکا به مخالفان سوریه برای کمک به حمایت از قدرت نظامی آنها امری مهم است.

کاخ سفید در این بیانیه عنوان داشت: اوباما در تماس اخیرش با ملک عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان اعلام کرده که واشنگتن به ادامه حمایت از ائتلاف مخالفان سوری و شورای عالی نظامی مخالفان ادامه می دهد.

کاخ سفید ماه ژوئن اعلام کرده بود، اوباما قصد دارد کمک های آمریکا از جمله کمک های نظامی را به مخالفان سوریه افزایش دهد.

این در حالی است که منابع دیپلماتیک اروپایی اعلام کردند که فرانسه و انگلیس از تصمیم خود برای مسلح کردن مخالفان سوریه عقب نشینی کرده اند و دیگر به مخالفان سوریه سلاح های کشنده به ویژه موشک ضد زره و سامانه های دفاع هوایی نمی دهند.

این تغییر ناگهانی در موضع انگلیس و فرانسه، واکنش رهبران ارتش آزاد و مخالفان سوریه را به دنبال داشت، به نحوی که سلیم ادریس، رئیس ستاد مشترک ارتش آزاد سوریه این تغییر در موضع دو کشور را کارشکنی و خیانت علیه مخالفان سوریه توصیف کرد چرا که فرانسه و انگلیس از جمله کشورهایی بودند که مکررا در نشست های اتحادیه اروپا بر مسلح کردن مخالفان سوری تاکید داشتند.

میانجی گری فرانسه برای برگزاری کنفرانس ژنو2

از سوی دیگر روزنامه الدیار لبنان به نقل از منابع دیپلماتیک اروپایی نوشت: فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه اخیرا با ولادیمیر پوتین، همتای روسی خود تماس گرفته و پیشنهاد داده است برای آرام تر شدن اوضاع و فراهم شدن زمینه برای برگزاری کنفرانس ژنو 2 فرانسه نقش میانجی میان سوریه و آمریکا بازی کند.

این منابع همچنین افزودند: ارتش فرانسه تماس های خود را با افسران ارتش سوریه و ارتش آزاد افزایش داده تا توافق دو طرف برای برگزاری ژنو 2 را به دست آورد و در این امر نیز موفقیت هایی را حاصل کرده است، اما جبهه النصرة شاخه القاعده در سوریه و سایر گروه های وابسته به القاعده با این امر مخالفت کرده اند.

دیپلمات های مذکور تاکید کردند که روسیه به سوریه اعمال فشار می کند تا مذاکره با مخالفان در ژنو2 را بپذیرد و سوریه نیز با این امر موافقت کرده است.

درخواست های بین المللی برای ایجاد گذرگاه های امن در سوریه

دیده بان حقوق بشر نیز روز دوشنبه در بیانیه ای، از شورای امنیت خواست تا از نظام سوریه و مخالفان بخواهد اجازه دهند سازمان های کمک رسان برای نجات غیرنظامیان محاصره شده در شهرهای سوریه وارد این شهرها شوند.

این سازمان در بیانیه خود اعلام کرد: ممانعت از کمک رسانی به شهروندان سوری و تامین امنیت آن ها در نواحی درگیر، نقض قوانین جنگی به شمار می رود.

این درخواست دیده بان حقوق بشر همزمان با نشست امروز (سه شنبه) شورای امنیت در خصوص بررسی وضعیت انسانی و حقوق بشری در سوریه است.

پیشتر نیز والری آموس، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور انسانی این سازمان و ناوی پیلای، کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل، ایجاد فوری گذرگاه های امن برای غیرنظامیان سوری در حمص و حلب را خواستار شده بودند.

ائتلاف مخالفان سوریه نیز در بیانیه ای از جامعه جهانی خواست تا برای نجات جان غیرنظامیان سوری در نواحی مختلف دمشق و گشایش هرچه سریعتر گذرگاه های انسانی امن در منطقه القابون این شهر وارد عمل شود.

در این بیانیه از هیات ها و سازمان های وابسته به سازمان ملل و اتحادیه عرب خواسته شده تا اقدامات لازم برای حمایت از غیرنظامیان سوری در شرق دمشق را اتخاذ کنند.

درگیری ها و ناآرامی ها در سوریه از بیش از دو سال گذشته آغاز شده است و به رغم ارائه طرح ها و برگزاری نشست های مختلف با هدف دستیابی به راهکاری برای صلح، نواحی مختلف این کشور همچنان شاهد درگیری های نظامی میان ارتش و مخالفان سوری است.


نظر شما :