تغییری در روابط رسمی ایران و کانادا رخ نداده است

۲۵ تیر ۱۳۹۲ | ۱۷:۵۹ کد : ۱۹۱۸۶۳۴ سرخط اخبار

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان گفت که تغییری در روابط رسمی ایران و کانادا رخ نداده است.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس، سید عباس عراقچی سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در ادامه نشست هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره اقدام رسمی کانادا برای بازگشایی سفارتخانه های دو کشور خاطرنشان کرد: هنوز هیچ اقدامی صورت نگرفته و تغییری در روابط رسمی دو کشور رخ نداده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی درباره انجام مراسم مذهبی در جمهوری آذربایجان، این کشور را کشور بزرگ اسلامی و عمدتا شیعه برشمرد و با بیان اینکه مظاهر اسلامی در این کشور همواره قوی بوده است، گفت: مردم این کشور همواره گرایش قوی به اسلام و مظاهر اسلامی داشته اند و ما غیر از این را در این کشور شاهد نبوده ایم.

عراقچی در خصوص اظهارات سفیر سابق آمریکا در باکو که به جمهوری آذربایجان نسبت به دچار شدن به سرنوشتی چون مصر هشدار داده عنوان کرد: ما مخالف هرگونه دخالت کشورهای دیگر در امور داخلی هر کشوری هستیم و به آمریکایی ها توصیه می کنیم از این دخالت خودداری کنند و از تحلیل های عجیب و غریبی که باعث افزایش تنش های داخلی می شود بپرهیزند.

وی ادامه داد: اگر مقامات آمریکایی می توانستند چنین پیش بینی هایی داشته باشند قطعا در مسائل منطقه جلوتر از دیگران بودند.

یکی از خبرنگاران به نگرانی مقامات آمریکایی از توافقات ایران و آرژانتین در قضیه آمیا اشاره کرد که عراقچی با بیان اینکه این نگرانی ها جای تعجب دارد، اظهار داشت: ایران و آرژانتین در سالهای طولانی روابطی خوب و دوستانه داشته اند و همکاری های اقتصادی زیادی داشته ایم و در مورد رآکتور تحقیقاتی تهران نیز تامین سوخت آن توسط آرژانتین صورت می گرفت. موضوع آمیا باعث تلخی در این روابط برای چندین سال شد که هیچگاه ابعاد واقعی آن روشن نشد و دلیل واقعی آن دخالت های رژیم صهیونیستی در این زمینه بود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر دو کشور تصمیم گرفته اند این سوءتفاهم را به نحو مدبرانه حل و فصل کنند، اظهار داشت: اینکه کشورهای دیگر از این موضوع نگران و عصبانی هستند برای ما قابل درک نیست و به آنها توصیه می کنیم که از روابط ایران و آرژانتین نگرانی نداشته باشند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی درباره روحیه رئیس جمهور در پیشبرد اهداف جمهوری اسلامی در مجامع بین المللی خاطرنشان کرد: در طول هشت سال گذشته جمهوری اسلامی ایران حضور گسترده و مشارکت جدی در عرصه های بین المللی و سازمان های بین المللی داشته است. حضور رئیس جمهور در نشست مجمع عمومی سازمان ملل و سخنرانی ایشان که همگان منتظر شنیدن این سخنان بودند، مصاحبه ها و ملاقات های متعدد و حضور در جمع نخبگان و همچنین حضور در سازمان همکاری اسلامی و جنبش عدم تعهد که به ریاست ایران بر این جنبش منجر شد،دولت جمهوری اسلامی در همه این عرصه ها شعارها و مواضع اصولی انقلاب را همواره تکرار کرد و همواره از صلح در کنار عدالت حمایت به عمل آورد.

به گفته عراقچی ورود مفهوم عدالت به مذاکرات و مباحث بین المللی در نتیجه تلاش های جدی سیاست خارجی دولت کنونی بوده است.

وی ادامه داد: ما سعی کردیم همه مفاهیم موجود بین المللی که غربی ها در جهت منافع خود هدایت می کردند را با معرفی مفاهیم جدید و تأکید بر مفهوم عدالت در مسیر درست خود هدایت کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: مواضع دولت احمدی نژاد مبنی بر ایستادگی و مقاومت، ثمرات و نتایج خود را در تثبیت حقوق هسته ای ایران برجا گذاشت. مفاهیمی چون مقاومت، ایستادگی و عدالت در کنار صلح و امنیت از دستاوردهای دولت نهم و دهم در عرصه بین المللی بود که مورد تقدیر مقام معظم رهبری نیز قرار گرفت.


نظر شما :