زیباری: نمی توانیم جلوی ایران را بگیریم!

۲۲ تیر ۱۳۹۲ | ۲۰:۱۲ کد : ۱۹۱۸۵۰۸ سرخط اخبار

دیپلماسی ایرانی: هوشیار زیباری، وزیر خارجه عراق در گفت و گو با روزنامه الشرق الاوسط مدعی شد، عراق نمی تواند جلوی انتقال سلاح از ایران به سوریه از طریق  عبور هواپیماها از آسمان اش را بگیرد. به گزارش رویترز، او ضمن محکوم کردن انتقال سلاح با استفاده از آسمان عراق خاطرنشان کرد در این زمینه به طور رسمی پیامی به ایران داده خواهد شد. اما در عین حال عراق توانایی مقابله با این روند را نیز ندارد.

برخی گزارش ها حاکی از آن است که هواپیماهای ایرانی که به مقصد سوریه پرواز می کنند و از آسمان عراق می گذرند، حامل سلاح هستند. ادعایی که تهران آن را تکذیب می کند اما مقامات آمریکایی به این بهانه از عراق می خواهند هواپیماهای ایرانی را به طور تصادفی بازرسی کند.

زیباری در واکنش به این درخواست آمریکا گفت: ما به کشورهای غربی گفته ایم اگر خواستار توقف این پروازها هستند باید به ما کمک کنند چرا که عراق به تنهایی نمی تواند این اقدام را انجام دهد.

 وزیر امور خارجه عراق خطاب به آمریکا و متحدانش افزود: اگر تصور می کنید این پروازها ناقض قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل است از جانب دولت عراق شما را دعوت می کنم تا به لغو پرواز هواپیماهای ایرانی در آسمان عراق کمک کنید. وی همچنین تاکید کرد که عراق تا کنون در بازرسی های خود از هواپیماهای ایرانی به مورد مشکوکی برنخورده و این هواپیماها حامل دارو و غذا بوده است.


نظر شما :