مخالفت آمریکا با عضویت ایران در شورای حقوق بشر سازمان ملل

۲۱ تیر ۱۳۹۲ | ۱۶:۴۶ کد : ۱۹۱۸۴۶۱ سرخط اخبار

دیدار اعضای گروه 1+5 برای گفت و گو جهت تعیین زمان دور جدید مذاکره با ایران، مخالفت آمریکا با عضویت ایران در شورای حقوق بشر سازمان ملل، ادامه واکنش های مصر به مواضع ایران در قبال تحولات اخیر این کشور، سفر وزیر خارجه ایران به ترکیه و درخواست ایران از هند برای پرداخت معوقات خود به روپیه، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

به گزارش «تابناک»، مهمترین خبر امروز مطبوعات جهان درباره ایران، به جلسه گروه 1+5 برای بحث درباره دور بعدی مذاکرات هسته ای با ایران اختصاص دارد. به نوشته خبرگزاری فرانسه، کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، هفته آینده در بروکسل میزبان مقامات ارشد گروه 1+5 خواهد بود و با آن ها درباره برگزاری دور جدیدی از مذاکرات با ایران گفت و گو خواهد کرد. خبرگزاری فرانسه اشاره می کند دیدار هفته آینده، نخستین جلسه از این دست پس از انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور ایران خواهد بود. گفته می شود دستور کار این ملاقات که روز سه شنبه انجام می شود، توافق درون گروهی برای تعیین تاریخی جهت از سر گیری مذاکرات با ایران است.

از جمله دیگر مطالبی که امروز بازتاب کم و بیش گسترده ای در میان مطبوعات جهان داشته، باید به واکنش آمریکا و رژیم اسرائیل به درخواست ایران و سوریه برای عضویت در شورای حقوق بشر سازمان ملل اشاره کرد. به نوشته «گلوب اند میل»، دولت ایالات متحده روز گذشته از درخواست ایران و سوریه برای کسب کرسی در این شورا انتقاد کرده و مدعی شده این چنین درخواستی در شرایطی که «موارد نقض حقوق بشر» این دو کشور تحت رسیدگی سازمان ملل است، پذیرفتنی نیست. با این حال، «هیل نویر»، مدیر نهاد ناظر سازمان ملل در ژنو گفته با توجه به اینکه ایران به تازگی برای عضویت در کمیسیون حقوق زنان انتخاب شده و سوریه نیز در کمیته حقوق بشر یونسکو عضویت دارد، نمی توان درخواست عضویت آن ها را به سادگی نادیده گرفت.

ادامه واکنش های دولت مصر به مواضع ایران در قبال تحولات این کشور، موضوع دیگری است که در برخی مطبوعات، از جمله «عرب نیوز» بازتاب یافته است. به نوشته این روزنامه، مصر روز گذشته آنچه را که «مداخله غیر قابل قبول» ایران در امور داخلی خود خوانده، محکوم کرده است. عرب نیوز می نویسد این موضع، در پی آن بیان می شود که ایران در روز دوشنبه، تحولات مصر را مایه نگرانی دانست و از وجود دست های خارجی در این تحولات سخن به میان آورد. به عقیده عرب نیوز، مواضع متقابل ایران و مصر طی روزهای اخیر را می توان نشانه ای از بازگشت روابط دو کشور به حالت سرد گذشته، پس از تلاش هایی دانست که در دولت مرسی برای نزدیکی دو کشور انجام گرفت.

در میان دیگر مطالب، خبرگزاری کویت موضوع سفر وزیر خارجه ایران به ترکیه را مورد توجه قرار داده است. این خبرگزاری می نویسد قرار است علی اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران، امروز در قالب سفری رسمی از آنکارا دیدار کرده و درباره موضوعات گوناگون منطقه، به ویژه بحران سوریه، با مقامات این کشور به گفت و گو بپردازد. مقامات وزارت خارجه ترکیه گفته اند از دیگر برنامه های این سفر، گفت و گوی صالحی با احمد داووداوغلو، همتای ترک خود و بحث درباره ارتقای روابط دو کشور و همچنین موضوعات گوناگون منطقه ای و بین المللی است. بررسی تحولات اخیر در مصر، از جمله دیگر موضوعاتی است که در جریان دیدار دو وزیر خارجه در دستور کار قرار خواهد داشت.

در نهایت، در خبری اقتصادی، روزنامه «تایمز اقتصادی» هند از درخواست ایران از این کشور برای پرداخت همه معوقات نفتی خود به ایران به صورت روپیه خبر داده است. این روزنامه می نویسد ایران از هند درخوایت کرده همه معوقات تجاری خود، از جمله 1.53 میلیارد دلاری که این کشور بابت خرید نفت به ایران بدهکار است، به روپیه پرداخت کند. تایمز اقتصادی، دلیل این امر را تأثیر تحریم های بین المللی و ناتوانی ایران از یافتن کانال های جایگزین برای پرداخت ها و همچنین تأمین منابع درآمدی صنعت و بخش دولتی می داند.


نظر شما :