د‌‌‌و روایت آمریکایی از انتخابات ایران

۱۰ تیر ۱۳۹۲ | ۱۶:۳۶ کد : ۱۹۱۸۰۳۴ سرخط اخبار

روزنامه قانون نوشت:

گروه هایِ راد یکال د ر آمریکا عمد ه خوراک تبلیغاتی خود را از افراطیون د اخل ایران گرفته و بیش ترین استفاد ه را از اد بیات سیاسی بی ملاحظه و ماجرا جویانه 8 سال اخیر برد ه اند .

تحریم های جدید آﻣﺮﯾﻜﺎ ﻋﻠﯿﻪ اﯾﺮان از روز دوشنبه، دهم تیرماه، به اجرا گذاشته می شوند. روزنامه وال اﺳﺘﺮﯾﺖ ژورﻧﺎل روز یکشنبه در گزارشی درباره اجرای این قانون از اول ژوئیه، به بخش هایی از اقتصاد ایران که مشمول آن می شود، اشاره کرده است.

براساس این قانون، شرکت ها و موسسات غیر آمریکایی از هر نوع داد و ستد با ﺑﺨﺶ اﻧﺮژی، ﻛﺸﺘﯽراﻧﯽ و ﻛﺸﺘﯽﺳﺎزی ایران، و فروش ﻓﻠﺰات گرانبها، ﮔﺮاﻧﯿﺖ، ﻓﻮﻻد و ﻧﺮم اﻓﺰارهای ﺻﻨﻌﺘﯽ، منع می شوند. مطابق این قانون مبادلات قابل توجه با ریال ایران نیز ممنوع می شود و شرکت ها، موسسات و افرادی که به خودروسازی ایران قطعات و خدمات ارائه کنند هم مجازات خواهند شد.

اصطلاح بازها و کبوترها در زمان ریاست جمهوری جرج بوشِ پسر به افرادی در دولت وی، به ویژه در وزارت خارجه، اطلاق می شد که دو رویکرد متفاوت و گاه متضاد در قبال ایران داشتند. گروه بازها تحت تأثیر شدید لابی های صهیونیستی خواستار رفتاری سختگیرانه و غیر قابل انعطاف در برابر جمهوری اسلامی بودند و کبوترها افرادی بودند که منافع آمریکا را در رفتاری ملایم تر و همچنین اجتناب از خواسته های حداکثری جست وجو می کردند.

اکنون اما به نظر می رسد پرواز بازها و کبوترها گستره ای بیشتر از فضای کاخ سفید یافته و پهنای آسمان سیاست ایالات متحده را در برگرفته است.

در واکنش به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ایران هر کدام از این دو گروه به پیروی از رسم پیشین خود سخنانی را بیان داشته اند که در تضاد با هم، مشخص کننده دو پتانسیل موجود در سیاست آمریکا در قبال کشورمان است که آگاهی از آن باعث خواهد شد سیاست پیشگان جمهوری اسلامی در استفاده از آن به نفع منافع ملی کشور بهره برند یا حداقل مانع سوء استفاده لابی های طرفدار رژیم اسرائیل از این ظرفیت به نفع خود شوند. لذا در ابتدا به بیان دیدگاه های دو گروه یاد شده و برنامه های پیشنهادی آنان می پردازیم.

و اما از آن سو سیاستمداران و گروه های سیاسی دیگری نیز وجود دارند که در تضاد با این دیدگاهِ امید وارانه پنداری ناباورانه توأم با تهدید در سر دارند.

کنگره آمریکا: بر اساس طرح جدیدی که اول جولای ۲۰۱۳ برابر با دهم تیرماه ۱۳۹۲، در صحن علنی مجلس نمایندگان آمریکا به رای گذاشته خواهد شد، درآمد نفت ایران به طور کامل قطع شده و حجت الاسلام حسن روحانی به همراه بسیاری از سران نظام در لیست تروریست های بین المللی قرار خواهند گرفت و سپاه پاسداران به شکل رسمی یک تشکیلات تروریستی اعلام خواهد شد!

تد دویچ، نماینده  دموکرات از ایالت فلوریدا: "نباید به نمایش های جمهوری اسلامی توجه کرد و باید قاطعانه مسیر رو به جلو را برای تحریم های کمر شکن علیه جمهوری اسلامی پیمود." وی همچنین از تکمیل طرحی برای تحریم کامل نفت ایران خبر داد که آماده و تنظیم شده و به تصویت کمیسیون سیاست خارجی مجلس نمایندگان آمریکا هم رسیده است و به زودی در صحن علنی مجلس به رای گذاشته خواهد شد.

سناتور جمهوریخواه مارک کرک، در مصاحبه با آسوشیتدپرس: "تداوم تشدید تحریم های اقتصادی علیه ایران ضرورت دارد تا غرب از توقف فعالیت های هسته ای ایران برای دستیابی به سلاح اتمی اطمینان خاطر یابد."وی همچنین از طرحی مشابه مورد فوق خبر داد که در مجلس سنای آمریکا با هدایت او در دست تدوین است و تا پایان تیرماه امسال ارائه خواهد شد.

جیمز استاینبرگ، معاون وزیر امور خارجه در دوره اول ریاست جمهوری اوباما: "جامعه بین الملل نباید فریب بازی های سیاسی ایران را بخورد. ما به جای حدس و گمان و پیش بینی باید راهبرد صحیحی را بیابیم".

اولیور نورث، تحلیلگر جمهوریخواه و مورخ جنگی در گفت وگو با "نیوز مکس": حسن روحانی را یک میانه رو نمی دانم، دیگران او را اینگونه جلوه می دهند. هرکسی که تصور می کند، روحانی فردی میانه رو یا منطقی است، فراموش کرده که این آقا در حین مذاکرات هسته ای به عنوان دبیر شورای امنیت ملی ایران با ما چه کرد که پر از تاخیر، دروغ و فریب بود!"

یکی از اعضای  کنگره آمریکا (به نقل از المانیتور): "به نظر می رسد که در کنگره ایالات متحده، هم جمهوریخواهان و هم دموکرات ها، خریدار حرف های روحانی نبوده و معتقدند که روحانی از قدرت لازم برای تغییر مسیر ایران برخوردار نبوده و ایران سعی دارد غربی ها را خام کرده و این تصور را القاء کند که او قادر به چنین امری هست."

نظر رسمی کاخ سفید: "آمریکا مشارکت مردم ایران درانتخابات ریاست جمهوری را محترم شمرده به آنها تبریک می گوید همچنین این کشور امیدوار است دولت جدید خواست و اراده مردم را بشنود و گزینش هایی که زندگی بهتری را برای آنها فراهم آورد انجام دهد."

جان کری وزیر خارجه آمریکا: " ما شهامت ایرانیان در رفتن پای صندوق های رای را می ستاییم" و "برای گفت وگو و تعامل با دولت و مردم ایران به منظور رسیدن به راه حل سیاسی  آماده ایم."

آلن ایر، سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه آمریکا: "در صورتی که ایران تعهداتش درباره برنامه هسته ای اش عمل کند، ما را شریک خوبی خواهد یافت." و "همان طور که آقای اوباما به کرات گفته اند آمریکا آماده مذاکرات با ایران است."

چاک هیگل، وزیر دفاع آمریکا: "با رعایت مفاد قطعنامه های شورای امنیت ملل متحد درباره برنامه های هسته ای ایران می تواند واشنگتن را به عنوان یک شریک بالقوه برای خود بیابد."

دنیس مک دانا، رئیس دفتر کاخ سفید: "پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری ایران نشانه بالقوه امید بخشی است."

فیلیپ جی کارنی سخنگوی کاخ سفید:" کاخ سفید برای تعامل مستقیم با ایران درباره برنامه هسته ای آمادگی دارد. آمریکا به ایرانی ها برای شجاعت حضور در انتخابات تبریک می گوید."

پائول پیلار، کارشناس پیشین دستگاه امنیتی آمریکا (سیا) درمصاحبه با نشریه آسیا تایمز: "واشنگتن باید امتیازات بیشتر و بهتری را به جمهوری اسلامی ایران ارائه دهد."

اکنون با آگاهی از نظرات موجود در سیاست آمریکا به عنوان کشوری که بیشترین و طولانی ترین تنش ها  را در سی و اندی سال پس از انقلاب در روابط خارجی با آن داشته ایم، ضروری است تا دولت یازدهم با کلید تدبیر و میانه روی در صحنه دیپلماسی خارجی از تأثیر گذاری گروه های فشار طرفدار اسرائیل بر سیاست غرب هر چه بیشتر بکاهد، گروه هایِ رادیکالی که خوراک تبلیغاتی خود را همانا از افراطیون داخل ایران گرفته و بیشترین استفاده را از ادبیات سیاسی بی ملاحظه و ماجرا جویانه  8 سال اخیر برده اند. و در گام بعدی زمینه ایجاد تعاملی سازنده که تضمین کننده عزت، استقلال و پیشرفت میهن عزیزمان باشد را برای رفع مسائل فی ما بین فراهم سازد.


نظر شما :