آغاز مذاکرات حماس با اروپا

۰۸ تیر ۱۳۹۲ | ۱۶:۴۹ کد : ۱۹۱۷۹۴۶ سرخط اخبار

 حماس اعلام کرد که دیدارهایی میان رهبران این جنبش با تعدادی از مسئولان چند کشور اروپایی صورت گرفته و از آنها خواسته شده تا نام حماس را از لیست سازمان های تروریستی اتحادیه اروپا خارج کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، غازی حمد، معاون وزیر امور خارجه دولت حماس روز جمعه در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه عنوان داشت: دیدارهای بسیاری میان ما و مسئولان اروپایی صورت گرفته که برخی از آنها از مسئولان رسمی و برخی از احزاب و نهادهای تصمیم گیرنده در اروپا بودند.

وی با بیان اینکه این دیدارها با مسئولانی از هشت یا نه کشور اروپایی صورت گرفته اعلام کرد: حماس با تعدادی از سفیران، نمایندگان پارلمان، مسئولانی در وزارت خارجه و مسئولان احزاب سیاسی اتحادیه اروپا مذاکره کرده است.

حمد نام این کشورها را فاش نکرد اما گفت: برخی از این دیدارها در کشورهای اروپایی و برخی دیگر در نوار غزه و قاهره برگزار شد.

این مسئول در جنبش حماس عنوان داشت: ما از آنها خواستیم تا مرحله گفتگو پشت سر نهاده شود و گام های عملی و سازنده در این خصوص برداشته و تعامل رسمی با جنبش حماس آغاز شود.

وی تاکید کرد: به مسئولان اروپایی گفتیم اولین گامی که در این راستا باید برداشته شود این است که نام حماس از لیست سازمان های تروریستی حذف شود.

حمد خاطرنشان کرد: بیشتر مسئولان اروپایی مذکور باور داشتند که موضع حماس یک موضع مثبت بوده و سیاست محاصره و تحریم علیه این جنبش بی فایده است و حماس می تواند بازیگر اصلی در منطقه و همچنین در حل و فصل مسائل با اسرائیل باشد.

حمد با اذعان به اینکه تحول چشمگیری در موضع رسمی این کشورها صورت نگرفته است، اعلام کرد: دستیابی به این هدف نیازمند تلاش و پیگیری است و اسرائیل نیز دست به تلاش هایی می زند تا بر سر راه این تلاش ها مانع تراشی کند.

آمریکا و کشورهای اتحادیه اروپا جنبش حماس را در لیست سازمان های تروریستی قرار داده اند.

از سوی دیگر، روزنامه عبری زمان "معاریو" نوشت که رژیم صهیونیستی از دیدار نمایندگان چهار کشور اروپایی با رهبران حماس خشمگین است.

روزنامه مذکور نوشت که رهبران حماس طی چند هفته اخیر با مسئولان رسمی از چهار کشور عضو اتحادیه اروپا دیدار کردند تا بتوانند نام حماس را از لیست سازمان های تروریستی حذف کنند.

معاریو به نقل از منابعی در دولت رژیم صهیونیستی گزارش داد: این دیدارها کاملا با ضوابط اتحادیه اروپا مبنی بر دیدار نکردن با اعضای جنبش حماس مغایر است.


نظر شما :