شیخ سلفی که عبا و عمامه را کنار گذاشت و اسلحه به دست گرفت

۰۳ تیر ۱۳۹۲ | ۱۶:۲۸ کد : ۱۹۱۷۷۵۵ سرخط اخبار

شیخ احمد الاسیر الحسینی ارتش لبنان را تهدید می کند و به هوادارانش دستور حمله می دهد. وی عبا و عمامه خود را به کناری گذاشته و بر روی دولت لبنان سلاح کشیده است. الاسیر یک شیخ سلفی است که با اتخاذ مواضع بنیادگرایانه توجه رسانه ها را به خود جلب کرده است.

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب به نقل از المیادین، به علت مواضع تندروانه الاسیر خطبه های وی در سطح گسترده ای جنجال به پا کرده است. بسیاری از سنی های لبنان با مواضع جنجال برانگیز شیخ احمد الاسیر مخالفند.

وی چهل و پنج ساله و بزرگ شده صیداست و آنگونه که در صفحه فیس بوک وی آمده است او در هفت سالگی قران را به خوبی حفظ کرده و با تجوید قرائت می کرد.

با برعهده گرفتن مسئولیت امام جماعت مسجد بلال بن رباح واقع در شرق صیدا ستاره وی درخشید.

محیطی که الاسیر در آن پرورش یافته است با شخصیت کنونی وی متفاوت است. پدر وی به هنر تمایل داشت و به خوبی تنبک می زد.

محبوبیت مردمی شیخ احمد الاسیر از دیدارهای وی با برخی اشخاص و دعوت آن ها به اسلام ناشی می شد. الاسیر برای دعوت مردم به اسلام در لبنان و خارج از لبنان به سفر می پرداخت.

همراه با انقلاب های عربی وی از هوادارانش خواست تا در سوریه به جهاد بپردازند.

الاسیر ثمره یک ازدواج مختلط است. پدر وی سنی مذهب و مادرش شیعه است اما این مساله مانع از حملات وی به ایران و حزب الله نشده است و جلوی بیان سخنان طائفه گرانه وی را نگرفته است.

درباره منابع مالی شیخ احمد الاسیر مطالب زیادی گفته شده است. برخی از کمک های ویژه سخن گفته اند و برخی نیز گفته اند که یکی از کشورهای حوزه خلیج فارس از وی حمایت مالی می کند. به هر حال میشل سلیمان رئیس جمهور لبنان و برخی دیگر از مسوولان لبنانی از امیر قطر خواسته اند که دست از حمایت مالی وی بکشد. در آن زمان امیر قطر وجود هرگونه ارتباط مستقیم با شیخ احمد الاسیر را تکذیب کرد.

جریان المستقبل لبنان روابط پیچیده ای با الاسیر دارد. جریان المستقبل و احمد الاسیر برخی اوقات به انتقاد از یکدیگر پرداخته اند با این حال بارها نیز در خصوص مساله سوریه و مقابله با حزب الله با یکدیگر دیدار کرده اند.

شیخ احمد الاسیر از وضعیت ویژه ای در طایفه خود برخوردار است زیرا بسیاری از جریان های این طائفه با مواضع جنجال برانگیز وی موافق نیستند.

اکنون، در جریان درگیری نیروهای ارتش لبنان و عناصر "احمد الاسیر" در شهر صیدا، 10 سرباز لبنانی شهید و 40 نفر دیگر مجروح شدند.

در پی دعوت بی سابقه سرکرده این گروهک تروریستی از نیروهای لبنانی برای جدا شدن از ارتش، شهر صیدا به صحنه درگیری نیروهای ارتش و عناصر این گروهک شده است.

ارتش لبنان در بیانیه ای تأکید کرد عناصر احمد الاسیر بدون هیچ دلیلی به ایست بازرسی ارتش حمله کرده و دو افسر و یکی از سربازان را به قتل رساندند.

هواداران احمد الاسیر همچنین در حمله به منطقه حاره صیدا از راکت و خمپاره استفاده کرده اند و صدای تیراندازی در اطراف مسجد بلال بن رباح به گوش می رسد.

منابع امنیتی لبنان هرگونه تحرک نظامیان لبنانی در "مربع امنیتی" پیرامون این مسجد را نفی کرده اند، اما دفتر "احمد الاسیر"، حضور نیروهای ارتش لبنان در این منطقه را بهانه حمله و هجوم به ارتشیان قرار داده است.

به نوشته ی المیادین، افراد مسلحی از خارج از شهر صیدا از اتباع غیر لبنانی برای کمک به طرفداران الاسیر شیخ سلفی لبنانی وارد این شهر شده اند.

شدت درگیریها شب گذشته کاهش یافت اما از سپیده دم درگیریها تشدید شده است.

گروه جماعت اسلامی و هیئت علمای مسلمان نزد ارتش لبنان وساطت کرده اند اما ارتش اصرار دارد که به عملیات خود ادامه دهد تا به هدفش برسد به ویژه آنکه شمار زیادی از نیروهای ارتش لبنان شهید شدند و عقب نشینی ارتش غیر ممکن شده زیرا ابهت ارتش به بوته آزمایش گذاشته شده است.

درگیریها در اردوگاهها از ساعت نه دیشب بین نیروهای ارتش و اعضای گروه « جند الشام » در محله الطواری آغاز شده است و ادامه دارد. برخی گروههای فلسطینی در تلاشند نگذارند فلسطینیان در امور لبنان دخالت نکنند.

اعضای گروه جندی الشام در تلاشند به احمد الاسیر و گروهش کمک کنند تا از فشارها به وی بکاهند تا ارتش را از ادامه نبرد منصرف کنند اما ارتش لبنان با این تحرکات برخورد کرده است.


نظر شما :