تلاش سفیر قبرس برای دلجویی از مقام های ایرانی

۱۴ خرداد ۱۳۹۲ | ۰۰:۴۲ کد : ۱۹۱۶۹۹۲ سرخط اخبار

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس، چندی پیش وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به اقدام دولت نیکوزیا در استرداد یک تبعه ایرانی به آمریکا به اتهام اقدامات مغایر با تحریم ها، سفیرمان در قبرس را برای مدتی به مرکز فراخواند و روابط خود را به سطح کاردار تقلیل داد.

خبرنگار فارس اطلاع یافت که در پی این اقدام تهران، «آندریاس ایگناتیو» سفیر قبرس در ایران در 2 هفته گذشته به منظور دلجویی از مقامات کشورمان و در دیدار با مقامات وزارت امور خارجه، تلاش کرده تا از آثار منفی استرداد «سعید محبت» تبعه ایرانی مسترد شده به آمریکا بکاهد.

وی در این باره به مقامات ایرانی گفته که با توجه به تفکیک کامل قوا در قبرس و استقلال دستگاه قضایی این کشور، استرداد این فرد به آمریکا نباید اقدامی علیه جمهوری اسلامی ایران تلقی شود و این اقدامی قضایی بوده و به هیچ وجه ملاحظات سیاسی در آن دخیل نبوده است.

سفیر قبرس در تهران در این دیدارها همچنین بر مشترکات موجود فیمابین دو کشور جمهوری اسلامی ایران و قبرس تأکید و عنوان کرده که دولت قبرس قویاً خواستار تداوم مناسبات دوستانه با جمهوری اسلامی در راستای منافع 2 کشور است و امیدوار است که این مسئله بر روابط 2 کشور و روند همکاری های طرفین در ابعاد دوجانبه و بین المللی تأثیر منفی نداشته باشد.

حدود یک ماه پیش وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در اعتراض به اقدام دولت نیکوزیا در استرداد «سعید محبت » تبعه ایرانی به آمریکا، «علی اکبر رضایی» سفیر خود در قبرس را برای مدتی به تهران فراخواند و روابط را به سطح کاردار تقلیل داد.

*رهبر قبرس شمالی به زودی راهی تهران می شود

خبرنگار فارس همچنین اطلاع یافت که «درویش اراوغلو» رهبر قبرس شمالی به زودی به تهران سفر می کند، البته تلاش های خبرنگار فارس برای کسب اطلاعات بیشتر از وزارت امور خارجه کشورمان در این زمینه و اطلاع از صحت و سقم این خبر بی نتیجه بود.

قبرس شمالی اخیراً به عضویت ناظر سازمان همکاری های اقتصادی اکو در آمد و در حال توسعه روابط با کشورهای عضو این سازمان در زمینه های اقتصادی، علمی، فرهنگی، ورزشی و جهانگردی است.

کلید واژه ها: قبرس


( ۲ )

نظر شما :