مورالس باز هم در انتخابات شرکت می کند

۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۱۸:۵۷ کد : ۱۹۱۵۶۴۷ سرخط اخبار

دادگاه قانون اساسی بولیوی اعلام کرد ˈاوو مورالسˈ رییس جمهوری و ˈآلوارو گارسیا لینراˈ معاون وی می توانند برای سومین بار متوالی در انتخابات ریاست جمهوری این کشور امریکای جنوبی در دسامبر (آذرماه ) سال آینده شرکت کنند.
به گزارش ایرنا، رسانه های خبری منطقه گزارش دادند که حکم دادگاه در این زمینه به درخواست مجلس بولیوی و حزب سوسیالیست حاکم بر این کشور صادر شده است.

خبرگزاری اروپاپرس به نقل از ˈرودی فلورسˈ رییس دادگاه قانون اساسی بولیوی گزارش داد: قانون اساسی جدید که در سال 2009 میلادی تصویب شده است، به رییس جمهوری و معاون وی اجازه می دهد در دو دوره پیاپی در انتخابات شرکت کنند و از زمان تصویب آن، اوو مورالس و معاونش فقط یکبار آنهم در انتخابات روز 22 ژانویه 2010 (2 بهمن 90) حضور یافته اند.

وی افزود: در سال 2009 میلادی، حکومت دوباره سازماندهی شده و قانون اساسی جدید شامل دستورات تازه ای است که باید به اجرا گذاشته شود.

این تصمیم دادگاه بلافاصله از سو ی مخالفان دولت مورد انتقاد قرار گرفت و آنها این حکم را ˈغیر قابل قبولˈ توصیف کرده اند.

قانون اساسی جدید بولیوی، انتخاب هر فرد به عنوان رییس جمهور را به دو دوره متوالی محدود کرده اما مورالس همواره از این موضوع دفاع کرده است که اولین دوره حکومتی وی (2006- 2010 )، قابل شمارش نیست، زیرا دوره مذکور قبل از ساماندهی کشور طبق اصلاحات موردنظر قانون اساسی بوده است و علاوه بر آن، او دوره نخست پنج ساله قانونی خود را به پایان نرسانده بود.

با این حال، هنوز مورالس تصمیم خود را برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری آتی اعلام نکرده است اما

اگر در آن حضور یابد و پیروز شود، تا سال 2020 میلادی بر بولیوی حکومت خواهد کرد و در نتیجه، رییس جمهوری خواهد بود که بیشترین دوران زمامداری را در این کشور خواهد داشت.

کلید واژه ها: بولیوی قانون اساسی


نظر شما :