سال 2013 سال مواجهه نظامی با ایران نیست

۲۶ اسفند ۱۳۹۱ | ۱۸:۵۰ کد : ۱۹۱۴۰۴۶ سرخط اخبار

سخنان روز پنج شنبه اوباما که یک هفته پیش از عزیمت وی به اسرائیل گفته شد دو نوع زمان بندی را در خصوص احتمال حمله نظامی به تاسیسات هسته ای ایران از هم مجزا کرد، که البته همین زمان بندی است که بین کاخ سفید و بنیامین نتانیاهو جدایی ایجاد می کند.

به گزارش خبرگزاری فارس، روزنامه آمریکایی کریستین ساینس مانیتور در گزارشی به نوشته «هوارد لافرانچی» نوشت: صحبت های باراک اوباما خطاب به تلویزیون اسرائیل مبنی بر اینکه ایران هنوز بیش از یک سال با قابلیت تولید سلاح هسته ای فاصله دارد، نشان دهنده آن است که یک سال آینده سال دیپلماسی خواهد بود، نه مواجهه نظامی.

سخنان روز پنج شنبه اوباما که یک هفته پیش از عزیمت وی به اسرائیل گفته شد دو نوع زمان بندی را در خصوص احتمال حمله نظامی به تاسیسات هسته ای ایران از هم مجزا کرد، که البته همین زمان بندی است که بین کاخ سفید و بنیامین نتانیاهو جدایی ایجاد می کند.

اوباما روز پنج شنبه اذعان کرد که ایران بیش از یک سال با سلاح هسته ای فاصله دارد و در عین حال، همچون گذشته اظهار داشت که همه گزینه ها روی میز است.

زمان بندی اوباما کاملا با زمان بندی نتانیاهو تفاوت دارد. نتانیاهو در مجمع عمومی سازمان ملل متحد با ترسیم یک خط قرمز ضحیم بر روی یک نقاشی از بمب، مدعی شده بود که ایران این خط قرمز را در بهار یا اوایل تابستان رد خواهد کرد. این بدان معنی بود که اسرائیل بیش از میانه سال 2013 برای حمله به ایران صبر نخواهد کرد.

به نوشته این تحلیلگر آمریکایی، اوباما با سخنان اخیر خود خواسته است که دو مخاطب را قانع کند. اول، نتانیاهو و دیگر مقامات تندروی اسرائیل و دوم افکار عمومی اسرائیلی ها. پیام او هم این بوده است که قصد دارد در سال 2013 از طریق فشار تحریم ها و تلاش های دیپلماتیک، مساله هسته ای ایران را از طریق صلح آمیز حل کند.

«آرون دیوید میلر»، کارشناس مسائل خاورمیانه می گوید که 2013 قرار نیست سال مواجهه نظامی با ایران باشد. اوباما در این سفر به نتانیاهو خواهد گفت که به زمان و فضای عمل برای حل مساله هسته ای ایران نیاز دارد.

در این سفر، رئیس جمهور آمریکا به جای سخنرانی سنتی در کنست، پارلمان رژیم صهیونیستی قصد دارد تا در مرکز تجمعات قدس اشغالی سخنرانی کند. وی خواسته است که در این سخنرانی تعداد قابل توجهی از جمعیت اسرائیل و بالاخص جوانان حضور داشته باشند.

هرچند که قرار است اوباما و نتانیاهو پنج ساعت با همدیگر مذاکره داشته باشند اما به نظر نمی رسد بتوانند ساعت های خود را در خصوص عملیات نظامی علیه ایران با هم تنظیم کنند. «حییم مالکا»، معادن مدیر برنامه خاورمیانه مرکز مطالعات بین المللی و راهبردی واشنگتن می گوید: «اوباما همچنان خواهد گفت که آمریکا اجازه دست یابی به سلاح هسته ای را به ایران نخواهد داد حتی اگر نتانیاهو سخن از توقف ایران پیش از دسترسی به توانایی تولید سلاح هسته ای بزند.»

به نظر مالکا، ترسیم خط قرمز بر روی دست یابی ایران به سلاح اتمی با ترسیم این خط بر روی دست یابی ایران به قابلیت تولید سلاح هسته ای تفاوت زیادی دارد. نتانیاهو در سازمان ملل متحد قصد داشت تا بگوید که ایران از طریق انبار کردن اورانیوم 20 درصد غنی شده که به سرعت قابل تبدیل به سلاح هسته ای است، در حال رساندن خود به این نقطه است. اما وقتی اوباما از یک سال سخن می گوید منظورش دست یابی به قابلیت تولید سلاح هسته ای نیست بلکه زمانی است که ایران نیاز دارد تا با کنار هم گذاشتن تمام قطعات مورد نیاز، سلاح هسته ای را واقعا تولید کند.

از سوی دیگر، جمع بندی اوباما مبنی بر اینکه دیپلماسی فرصت بیشتری دارد بازتابی از ارزیابی جامعه اطلاعاتی آمریکاست که می گوید که علی رغم انبار اورانیوم 20 درصد غنی شده، ایران تصمیمی برای تولید سلاح هسته ای نگرفته است.

با این وجود، مالکا بر این باور است که اوباما ساعات سختی را برای اقناع نتانیاهو سپری خواهد کرد. از سوی دیگر، میلر، رئیس بخش نوآوری های مرکز بین المللی ودرو ویلسون بر این باور است که نباید از کابینه جدید نتانیاهو غافل شد که بیشتر بر مسائل اقتصاد داخلی تمرکز کرده است. به باور او، «این یک ائتلاف جنگ افروز نیست اما در عین حال صلح طلب هم نیست.»

کلید واژه ها: نتانیاهو دست یابی


نظر شما :