مهمانپرست: پیشنهادات 1+5 هم شان با پیشنهادات ایران باشد

۰۱ اسفند ۱۳۹۱ | ۱۲:۴۷ کد : ۱۹۱۲۹۷۸ سرخط اخبار
سخنگوی وزارت خارجه گفت: امیدواریم در نشست بعدی طرف مقابل پیشنهادات مناسبی هم سطح و هم شان با پیشنهادات جامع نمایندگان کشور ما داشته باشد وبه سمتی حرکت کنیم که هم حقوق ما کاملا به رسمیت شناخته شود و هم ادعاهاو نگرانی های احتمالی آنها برطرف شود.

به گزارش خبرنگار مهر، رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت امور خارجه دوشنبه در حاشیه نشست دیپلماسی عمومی در دانشگاه علامه طباطبایی در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر، در خصوص دور بعدی مذاکرات ایران و 1+5 و پیشنهادات جدید طرف مقابل تصریح کرد:آخرین نشستی که بین ایران و 1+5 برگزار شد نمایندگان مذاکره کننده ایرانی طرح جامعی را مطرح کردند که به ادعای نمایندگان کشورهای 1+5 این طرح جامع و سازنده بود.

وی اظهار داشت:هم زمان کشورهای 1+5 اعلام کردند که برای بیان نظرات مان راجع به این پیشنهادات وقت می خواهیم. از آن زمان این پیشنهادات بررسی شده است. این که چه پاسخی خواهند داد و چه پیشنهاداتی در جلسه می خواهند مطرح کند در جلسه مشخص خواهد شد زیرا تاکنون موضوع اصلی شان را اعلام نکرده اند.

مهمانپرست گفت: امیدواریم در نشست بعدی طرف مقابل پیشنهادات مناسبی هم سطح و هم شان با پیشنهادات جامع نمایندگان کشور ما داشته باشد و با یک رویه منطقی به سمتی حرکت کنیم که هم حقوق ما کاملا به رسمیت شناخته شود و هم براساس این توافق ادعاهای احتمالی و نگرانی های احتمالی شان برطرف شود.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سئوال دیگر مهر پیرامون احتمال میزبانی ایران برای دیدار معاذ الخطیب، رییس ائتلاف ملی مخالفان سوریه با نماینده دولت سوریه نیز گفت:فعلا چنین بحثی مطرح نشده است اصل برای ما شکل گیری گفت وگوهای ملی است تا گروه های مختلف موافق و مخالف در کنار هم بتوانند برای حل مشکل برنامه ریزی کنند. اصل این مساله را گام مثبت و سازنده می دانیم اگر از ظرفیت های ایران بتوانیم برای انجام این کار استفاده کنیم هیچ مضایقه ای نخواهیم نداشت.

وی در پاسخ به سئوالی در رابطه با اتهام زنی مقامات بحرین مبنی بر بازداشت برخی افراد که ادعا شده در ایران برای خرابکاری آموزش دیده اند گفت: بار ها گفنه ایم مقامات بحرین با خواست ملت شان که به شکل مسالمت آمیز بیان می شود روبه رو هستند و به جای این که خواسته های مردم را بشنوند و آن را محقق کنند به دنبال سرکوب مردم و اتهام زدن به کشورهای مختلف از جمله ایران هستند و تصور می کنند به این شیوه می توانند مساله ای که با آن مواجه شده اند را حل کنند.

مهمانپرست اظهار کرد: این شیوه اشتباه است. بارها به مقامات بحرین توصیه کرده ایم که به جای اتهام زدن به کشورهای دیگر کافی است فقط حرف مردم را به خوبی بشنوند و گفت وگوهای جدی را شکل دهند و مطالبات مردم را محقق کنند. بارها توصیه کرده ایم راه قدرتمند شدن هر کشوری برخورداری از حمایت اکثریت آن ملت است به جای این که وابستگی به قدرت های بزرگ داشته باشند اگر به سمت تامین مطالبات مردم و برخورداری از حمایت آن ها حرکت کنند، حتما قدرت واقعی را به دست می آورند.
 

 

کلید واژه ها: پیشنهادات نمایندگان


نظر شما :