چه کسی خبر دستور اوباما به انجام حملات ویروسی به ایران را افشا کرد

واشنگتن نگران از افشای اطلاعات سری کاخ سفید

۲۱ خرداد ۱۳۹۱ | ۲۰:۱۴ کد : ۱۹۰۲۵۶۵ آمریکا
وزیر دادگستری امریکا تاکید کرده است، افشای اطلاعات سری بدون توجه به عواقب آن می‌تواند امنیت ملی کشور و زندگی ملت امریکا را به مخاطره بیندازد و نمی‌توان به راحتی از کنار آن گذشت.
واشنگتن نگران از افشای اطلاعات سری کاخ سفید
دیپلماسی ایرانی: اریک هولدر، وزیر دادگستری امریکا روز جمعه دو نفر را به ریاست هیئت تحقیق بر سر چگونگی افشای اطلاعات مرتبط با امنیت ملی امریکا تعیین کرد.

به گزارش روزنامه امریکایی نیویورک‌ تایمز، هولدر با صدور بیانیه‌ای در این زمینه گفت: «محققان خبره‌ای برای این کار گماشته شده‌اند تا تحقیقات موازی و جداگانه‌ای را در این زمینه انجام دهند و دفتر تحقیقات اف‌بی‌آی نیز در جریان آن قرار دارد. من به نمایندگان کنگره نیز ابلاغ کرده‌ام که در صورت نیاز اطلاعات بیشتری را در این زمینه در اختیار کمیسیون قضایی و امنیتی کنگره قرار خواهم داد.»

هولدر در بیانیه خود تاکید کرده است، افشای اطلاعات سری بدون توجه به عواقب آن می‌تواند امنیت ملی کشور و زندگی ملت امریکا را به مخاطره بیندازد و نمی‌توان به راحتی از کنار آن گذشت.

وی درباره هویت کسانی که قرار است این تحقیق را مدیریت و انجام دهند نیز گفت: «رونالد مشین، از ایالت کولومبیا و رود روسینشتین از ایالت مریلند کسانی هستند که مسئولیت تحقیق بر سر پرونده به آنها محول شده است.»

تصمیم به انجام این تحقیق زمانی گرفته شد که منابع خبری افشا کردند، باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا خود شخصا دستور انجام حملات ویروسی به دستگاه‌ها و رایانه‌های تاسیسات هسته‌ای ایران را داده و همچنین فهرستی برای ترور رهبران جریان‌های تروریستی از جمله اسامه بن لادن، رهبر القاعده تهیه کرده و دستور حمله به تروریست‌ها در یمن توسط هواپیماهای بدون سرنشین را صادر کرده است.

اکنون وزارت دادگستری امریکا در نظر دارد منابعی که این اخبار سری را افشا کرده‌اند، شناسایی کند و آنها را مورد محاکمه قرار دهد. کاخ سفید معتقد است که افشای اطلاعاتی از این دست نشان می‌دهد که منابعی نزدیک به دفتر ریاست جمهوری وجود دارند که بی‌توجه به حساسیت‌های سیاسی کشور اطلاعاتی از این دست را افشا کرده‌اند.

نیویورک تایمز می‌نویسد که دایره تحقیق هیئت بازجویی وزارت دادگستری شامل مسئولان سابق و فعلی کاخ سفید می‌شود.

این در حالی است که اعضای جمهوریخواه مخالف اوباما می‌گویند، افشای این اطلاعات کاملا سیاسی بوده و باراک اوباما می‌خواسته است که با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری که قرار است در ماه نوامبر سال جاری میلادی برگزار شود، چهره خود را به عنوان فرمانده نیروهای مسلح در افکار عمومی اصلاح کند.

جان مک‌کین، سناتور جمهوریخواه و رقیب اوباما در انتخابات ریاست جمهوری سال 2008 امریکا وی را متهم کرده است که تسلطی بر محیط پیرامونی خود در کاخ سفید ندارد که این چنین به راحتی اطلاعات سری از دفترش خارج می‌شود و برای آن که بر این ضعف سرپوش بگذارد درصدد است که از آن استفاده تبلیغاتی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری کند. اوباما این اتهامات را قویا رد کرده و این گونه اظهارات را شرم‌آور توصیف کرده است.

اوباما روز جمعه در واکنش به اظهارات مخالفانش گفت: «وجود این فکر به تنهایی که کاخ سفید از عمد اطلاعات سری را به بیرون می‌فرستد در حالی که این اطلاعات با امنیت ملی کشور ارتباط دارد، شرم‌آور است. چنین اتهام‌هایی به هیچ وجه درست نیست و لازم است که مردم به بهترین شکل بفهمند که کاخ سفید و افرادی که در آن کار می‌کنند، چگونه عمل می‌کنند.»

خانم دایان وینستین، نماینده دموکرات کنگره امریکا ضمن دفاع از عملکرد باراک اوباما گفت که او به هیچ وجه نسبت به امنیت ملی امریکا کوتاهی نمی‌کند.

وینستین در این باره گفت: «لازم است که چنین حملاتی علیه اوباما متوقف شود. من از کنگره می‌خواهم که با رئیس جمهور همکاری کرده و کمک کند تا از انتشار اطلاعات سری که امنیت ملی کشور را مورد تهدید قرار می‌دهد، جلوگیری شود.»

در همین رابطه منابع نزدیک به کاخ سفید اعلام کرده‌اند که پیش‌بینی می‌شود هئیت تحقیق تحقیقات خود را با کارکنان روزنامه نیویورک تایمز، روزنامه‌ای که برای نخستین بار نقش اوباما را در دستور به حمله اینترنتی به تاسیسات هسته‌ای ایران و مبارزه با رهبران القاعده و نظارت شخصی او بر حملات جنگنده‌های بدون سرنشین را منتشر کرد، آغاز شود.  

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی

 

نظر شما :