احداث خط لوله تحت تاثیر تهدید های تهران

نفت صادراتی امارات، تنگه هرمز را دور می زند

۲۴ خرداد ۱۳۹۱ | ۲۱:۰۶ کد : ۱۹۰۲۵۶۴ ترجمه برگزیده
امارات متحده عربی در آستانه به پایان رساندن پروژه خط لوله ای است که از مناطق کوهستانی این شیخ نشینی عبور می کند و به آن امکان می دهد نفت صادراتی را بدون عبور از تنگه هرمز در دهانه خلیج فارس به دست مشتریان بین المللی برساند.
نفت صادراتی امارات، تنگه هرمز را دور می زند

دیپلماسی ایرانی: مقامات در تهران تا کنون بارها تهدید کرده اند که در صورت افزایش فشار غرب یا تهدید نظامی، تنگه هرمز را مسدود می کنند. هرچند آخرین نمونه از این تهدید ها سال گذشته مطرح شد اما کشور های عربی از زمانی که تهدید تنگه هرمز تنها یک زمزمه بود و به یک هشدار جدی تبدیل نشده بود، در صدد بررسی راه های جایگزین برای انتقال نفت به بازار های جهانی بر آمدند و همچنان این پروژه ها را با شتاب زیادی دنبال می کنند.

این روز ها تراکم کشتی های لنگرانداخته در بندر فوجیره در امارات متحده عربی، حاکی از تبدیل شدن این بندر به یکی از شلوغ ترین پایگاه های سوخت گیری مجدد دریایی در جهان است. اما این بندر به زودی به یک راه جدید برای انتقال نفت کشور های عربی به بازارهای جهانی نیز تبدیل خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، امارات متحده عربی در آستانه به پایان رساندن پروژه خط لوله ای است که از مناطق کوهستانی این شیخ نشینی عبور می کند و به آن امکان می دهد نفت صادراتی را بدون عبور از تنگه هرمز در دهانه خلیج فارس به دست مشتریان بین المللی برساند. این درحالی است که تا کنون یک پنجم منابع صادراتی نفت در جهان از تنگه هرمز عبور می کرد. 

اما تهدید تهران نسبت به بستن تنگه هرمز، نگرانی کشور های حاشیه خلیج فارس برای استفاده از این تنگه را به همراه داشت چرا که در صورت مسدود شدن آن ، بخش قابل توجهی از صادرات نفتی آنها نیز از ورود به بازار جهانی باز می ماند. از آنجایی که امارات متحده عربی و عمان تنها کشور های حوزه خلیج فارس هستند که سواحلی نیز در اقیانوس هند در اختیار دارند، می توانند برای انتقال نفت، از طریق زمینی، تنگه هرمز را دور بزنند. همچنین عربستان سعودی نیز قادر خواهد بود صادرات نفتی خود را از طریق بنادر دریای سرخ به فروش برساند. البته برای تحقق این هدف به توسعه ظرفیت بندر ها و خطوط لوله ای نیاز دارد که از عرض این کشور عبور می کنند.

گزارش ها حاکی از آن است که خط لوله جدید در امارات نفت را از میادین نفتی کویر ابوظبی از روی زمین انتقال می دهد تا در فاصله 380 کیلومتری به بندر فوجیره در اقیانوس هند برسد. البته در حال حاضر همچنان نفت صادراتی امارات در خلیج فارس بارگیری شده و از طریق تنگه هرمز به بازار های جهانی می رسد. اما زمانی که این خطر لوله با ظرفیت کامل به بهره برداری برسد، امارات می تواند در صورت بسته شدن تنگه هرمز، همچنان دو سوم نفت صادراتی خود را به دست مشتریان برساند. این یعنی 10 درصد از میزان کلی 17 میلیون بشکه نفتی که به طور روزانه در حال حاضر از تنگه هرمز عبور می کند. مقامات امیدوارند که این خط لوله تا پایان ماه جاری به بهره برداری برسد و راه انتقال نفت را سریع تر و آسان تر کند. البته هنوز زمان دقیق صادرات نفتی امارات از طریق خط لوله مشخص نشده اما مقامات اماراتی تاکید دارند که این هدف به زودی محقق خواهد شد. از سوی دیگر وزیر انرژی امارات متحده عربی نیز اعلام کرده این خط لوله از ظرفیت انتقال 1 میلیون و 500 هزار بشکه نفت برخوردار است و این رقم می تواند به یک میلیون و 800 هزار بشکه ارتقاء پیدا کند.

این پروژه برای امارات متحده عربی از اهمیت ویژه ای برخوردار است، چرا که این شیخ نشینی متحد آمریکا، پس از عربستان و ایران سومین تولید کننده بزرگ نفت در کارتل نفتی اوپک به شمار می رود. رابین میلز، از موسسه مشاوره انرژی منار در دوبی تاکید دارد که در صورتی راه اندازی این خط لوله احتمال تلاش ایران برای مسدود کردن آن اندک است.

این در حالی است که دولت سنی امارات متحده عربی از نفوذ منطقه ای ایران به خصوص در کشور های شیعه مانند عراق و سوریه و کشور ها با اقلیت شیعه مانند بحرین، نگران است. از سوی دیگر روابط ایران و امارات بر سر مالکیت جزایر سه گانه در خلیج فارس نیز به شدت متشنج است و با سفر اخیر فرمانده سپاه به این جزایر بار دیگر تنش ها افزایش یافته است. همچنین اعمال تحریم ها علیه ایران نیز اتکای جمهوری اسلامی به دوبی و دیگر بنادر تجاری امارات متحده عربی را کاهش داده است. به همین دلیل جای تردیدی وجود ندارد که پروژه خط لوله در امارات به طور مستقیم با تهدید تنگه هرمز از سوی ایران ارتباط دارد.

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی/10

 


نظر شما :