تلاش تازه قطر برای تاثیرگذاری بر انتخابات مصر

۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۱ | ۱۵:۵۸ کد : ۱۹۰۱۵۴۲ سرخط اخبار

سرلشکر مراد موافی رئیس سازمان اطلاعات مصر در سفری غیرمنتظره راهی شهر دوحه پایتخت قطر شد که این اولین سفر از نوع خود به قطر است و چند روز به طول می انجامد.

به گزارش فارس به نقل از نهرین نت، سفر سرلشکر موافی باعث شک و تردید برخی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری مصر درباره زمان غیرمنتظره انجام آن شده است.

وی در این سفر با شماری از مسئولان قطری دیدار می‌کند.

سرلشکر موافی قرار است به موضوعات کلی و در صدر آنها تحولات منطقه بویژه بحران سوریه و وضعیت سرزمین اشغالی فلسطین بپردازند و همچنین درباره آینده روابط قطر و مصر بحث و گفتگو کند.

اما منابع نزدیک به نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری مصر گفتند که این سفر در ارتباط با انتخابات سرنوشت ساز هفته جاری در مصر برای انتخاب رئیس جمهور آینده کشور است که درسایه نگرانی آمریکا،رژیم صهیونیستی و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس از پیروزی یک نامزد اسلامگرا و از دست رفتن "فرصت تاریخی" نامزدهای وابسته به رژیم گذشته برای بازگشت به پست ریاست جمهوری در مصر برگزار خواهد شد.

به گفته این منابع، مجموع سوالات مطرح شده در شبکه های اجتماعی مربوط به جوانان انقلاب 25 فوریه مصر منعکس کننده نگرانی واقعی از همدستی مسئولان حکومت الجنزوری و شورای نظامی با طرح های رسانه ای و سیاسی است که عربستان، قطر و امارات برای تاثیر گذاری بر افکار عمومی مصر و برنامه ریزی برای تقلب در انتخابات اجرا می کنند تا برتری کفه ترازو را به نفع نامزدهای وابسته به رژیم گذشته یعنی عمرو موسی و احمد شفیق تضمین کنند.

جوانان انقلاب 25 فوریه سوالاتی را درباره سفر سرلشکر موافی به قطر مطرح کرده اند از جمله اینکه آیا وی با افسران قطری یا روسای افسر آمریکایی و اسرائیلی آنها دیدار خواهد کرد؟

آنها همچنین این سوال را مطرح کرده اند که آیا این سفر به حساسترین مرحله مصر یعنی مرحله انتخابات رئیس جمهور بعد از دوره مبارک را که منافع آمریکایی ها، اسرائیلی ها و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس را تهدید می کند، نادیده خواهد گرفت؟

جوانان 25 فوریه همچنین این سوال را مطرح کرده اند که آیا این سفر نظیر دوران مبارک، قدرت اطلاعاتی مصر را در خدمت کشورهای عرب حوزه خلیج فارس قرار خواهد داد؟

آنها در شبکه های اجتماعی این پرسش را نیز مطرح کرده اند که آیا این سفر با طرح امنیتی درحال اجرای دولت الجنزوری و شورای نظامی علیه ایران و تلاش برای خدشه وارد کردن به رویکرد درهای باز ایران درقبال مصریها که با استقبال گسترده اقشار مختلف این کشور روبرو شده است، درارتباط است؛ بویژه درپی  رویکرد باز نیروهای اسلامی و ترقیخواه مصر در قبال ایران بعد از حمله هفته گذشته اداره امنیت کشور مصر به دفتر شبکه العالم که زیر فشارهای عربستان و اسرائیل برای جلوگیری از ایفای نقش رسانه ای موثر این شبکه درقبال انتخابات ریاست جمهوری مصر صورت گرفت.



نظر شما :