ارسال قطعنامه ضدایرانی به کنگره امریکا در آستانه مذاکرات

۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۱ | ۰۲:۲۱ کد : ۱۹۰۱۳۴۸ سرخط اخبار

لابی صهیونیستی ایپک قطعنامه‌ای ضدایرانی را در آستانه مذاکرات 1+5 با ایران در بغداد به کنگره آمریکا تحمیل کرده که فردا رأی گیری نهایی درباره آن در مجلس نمایندگان برگزار‌ می‌شود.

به گزارش فارس، لابی صهیونیستی "ایپک" قطعنامه‌ای را تهیه و آن را به کنگره آمریکا ارائه کرده است که هرگونه راهبرد دیپلماتیک در قبال ایران و برنامه هسته‌ای این کشور را رد کرده و تنها گزینه موجود را اقدام نظامی توصیف می‌کند.

این قطعنامه از ابتدای ماه مارس (ماه اسفند) در کنگره آمریکا معرفی شده در کوتاهترین زمان ممکن مراحل بسیار زمان‌بر بررسی و نهایی شدن در کنگره را سپری کرده و قرار است فردا سه‌شنبه 16 مه (27 اردیبهشت) در مجلس نمایندگان رأی‌گیری نهایی درباره آن برگزار شود.

قطعنامه ارائه شده به کنگره آمریکا که فردا در مجلس نمایندگان به رأی‌گیری نهایی گذاشته می‌شود، در حقیقت شامل مهمترین بخش‌ها از مباحثات صورت گرفته در کنفرانس اخیر ایپک در واشنگتن می‌شود که به طور خاص روی موضوع ایران متمرکز شده بود. ایپک در آخرین روز از کنفرانس خود 13 هزار نفر از اعضای خود را به کنگره اعزام کرده بود تا برای جلب حمایت سناتورها و نمایندگان آمریکایی در خصوص این قطعنامه به عنوان اولویت اصلی برنامه سال انتخاباتی ایپک تلاش کنند.

کارشناسان مسائل سیاسی بر این باورند که لابی صهیونیستی ایپک در نظر دارد با این اقدام "باراک اوباما" رئیس‌جمهوری آمریکا را که برای پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال جاری آمریکا تلاش می‌کند، تحت فشار قرار دهند تا مذاکرات آتی 5+1 با ایران را که قرار است 23 مه (3 خرداد) در بغداد برگزار می‌شود، به شکست بکشاند.

بر اساس این قطعنامه، "مجلس نمایندگان آمریکا از رئیس‌جمهور می‌خواهد تا غیرقابل قبول بودن ایرانی با قابلیت تسلیحات هسته‌ای را مورد تأکید قرار داده و همچنین مخالفت خود را با هرگونه سیاستی که بر رویکرد مهار به عنوان یک گزینه در قبال ایران تأکید می‌کند، اعلام کند".

این قطعنامه به صراحت از ایران به عنوان یک تهدید نام می‌برد و از همین رو می‌توان اینطور تعبیر کرد که کنگره در حال تذکر این موضوع به رئیس‌جمهور است که هرگونه واکنش آمریکا به این تهدید جز "جنگ" غیرقابل قبول است.

در حقیقت این قطعنامه حتی فراتر از این هم می‌رود و نه تنها گزینه مهار ایرن هسته‌ای را رد می‌کند بلکه گزینه مهار آنچه "ایران با قابلیت تسلیحات هسته‌ای" می‌نامد را نیز رد‌ می‌کند. و این به این معنا است که تنها گزینه قابل قبول در قبال ایران هسته‌ای و با قابلیت هسته‌ای مهار نیست، بلکه دقیقا گزینه مقابل آن یعنی "جنگ" است. 

نظر شما :