ایران، رتبه ششم جذب سرمایه گذاری خارجی در جهان

۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۱ | ۱۵:۴۶ کد : ۱۹۰۱۳۰۹ سرخط اخبار

رئیس کل سازمان سرمایه گذاری خارجی با اشاره به افزایش 120درصدی جذب سرمایه گذاری خارجی در سال 90 در مقایسه با سال پیش از آن گفت: ایران رتبه ششم جذب سرمایه گذاری خارجی را در جهان دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از واحد مرکزی خبر، بهروز علیشیری ،با بیان اینکه 30 شرکت بزرگ بین المللی در ایران فعال است افزود: دسترسی آسان به انرژی، بازار مناسب و وجود تقاضا علل افزایش سرمایه گذاری خارجی در ایران است.
وی گفت: سرمایه گذار خارجی با ورود به فضای اقتصادی کشور افزون بر ایجاد فناوری جدید در افزایش نرخ اشتغال و ظرفیت مدیریت بنگاه داری تاثیر می گذارد و موجب افزایش صادرات می شود.
علیشیری اضافه کرد: بیش از 60 درصدی سرمایه گذاری خارجی در بخش نفت و پتروشیمی، 20 تا 24 درصد در بخش صنعت و حدود 10 درصد در بخش های ساختمان، خدمات، نیرو، کشاورزی و گردشگری است.
رئیس کل سازمان سرمایه گذاری خارجی در عین حال گفت: در جذب سرمایه گذاری برای طرح های زیربنایی کشور نتوانسته ایم خوب عمل کنیم.
وی با بیان اینکه سرمایه گذاری خارجی باید توجیه مالی داشته باشد افزود:‌باید به سرعت مدل سازی تامین مالی سنتی را کنار بگذاریم و به مدلی مشارکتی با بخش خصوصی دست یابیم.
علیشیری گفت: سرمایه گذاران از سراسرجهان برای حضور در بخش اقتصادی ایران اعلام آمادگی می کنند و حتی سرمایه گذارانی برای سرمایه گذاری یک میلیارد دلاری داریم اما طرحی برای واگذاری به آنها نداریم.
رئیس کل سازمان سرمایه گذاری خارجی افزود‌:‌ بگومگوهای سیاسی از موانع بزرگ سرمایه گذاری خارجی است که مسئولان باید به آن توجه کنند.
وی درباره تاثیر تحریم ها در اقتصاد ایران گفت: ممکن است این تحریم ها در تعدادی از بخش ها ما را محدود کرده باشد اما به عنوان نمونه چند بانک خارجی که تحت تاثیر تحریم ها روابط خود را با کشورمان قطع کرده اند اکنون پشیمانند و می خواهند باز گردند.
علیشیری افزود:‌ما اعلام کرده ایم که بازگشت این بانک ها امکان ندارد و اگر آنها بخواهند روابط خود را با ایران از سرگیرند به طور قطع شرایط ما برای همکاری با آنهاتغییر خواهد کرد.
وی اصلاح فضای کسب و کار و بررسی شرایط واقعی این فضا و تغییر نگرش در تامین منابع مالی برای بخش های زیربنایی و توسعه ای کشور را از علل افزایش سرمایه گذاری خارجی در ایران دانست.
علیشیری گفلت: هیچ یک از طرح های زیربنایی و توسعه ای کشور نباید بدون سرمایه گذاری بخش خصوصی و خارجی باشد.
وی همچنین فعالیت بیشتر در حوزه بازاریابی بین المللی در زمینه جذب سرمایه گذاری خارجی را خواستار شد.



نظر شما :