تحریم‌های جدید اروپا علیه دمشق

۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۱ | ۱۵:۰۹ کد : ۱۹۰۱۳۰۵ سرخط اخبار
در حالی که خشونت‌ها در سوریه بار دیگر تشدید شده است، روسیه کوزوو را متهم کرد که برای آموزش نظامی مخالفان سوری در خاک خود پایگاه‌هایی تاسیس کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از سایت شبکه الجزیره، ویتالی چورکین، نماینده روسیه در سازمان ملل در نشست شورای امنیت که برای بررسی وضعیت کوزوو تشکیل شده بود اعلام کرد، مسکو مدارک و شواهدی در دست دارد که نشان می‌دهد مقامات کوزوو محل‌هایی را برای آموزش نظامی مخالفان سوریه در خاک خود درست کرده‌اند.

وی عنوان داشت: ما اطلاعاتی در دست داریم که نشان می‌دهد کوزوو سعی دارد به مکانی برای آموزش مخالفان سوری تبدیل شود.

چورکین ادامه داد: اطلاعات ما نشان می‌دهد مقامات محلی کوزوو با مسئولان و رهبران مخالفان در سوریه تماس گرفتند و مساله آموزش شورشیان سوری در خاک کوزوو مورد بررسی طرفین قرار گرفته است.

وی با اعلام این‌که این اقدام کوزوو با تلاش‌های سازمان ملل و اتحادیه عرب مغایرت کامل دارد، گفت: با این کار کوزوو به مرکز بین‌المللی آموزش شورشیان و گروه‌های مسلح تبدیل می‌شود که این امر به ناامن کردن منطقه بالکان می‌انجامد.

این در حالی است که انور خوجه، وزیر امور خارجه کوزوو این اتهامات را رد کرد و گفت: دولت کوزوو با مخالفان سوریه تنها روابط دیپلماتیک دارد اما ما از مواضع مخالفان سوریه به شدت حمایت می‌کنیم.

در همین حال گنادی گاتیلوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه نیز اعلام کرد، مسکو اعتقاد دارد که گفت‌وگوها میان دولت سوریه و مخالفان در آینده نزدیک آغاز نخواهد شد و کشورهای غربی باید تلاش بیشتری برای راضی کردن مخالفان برای آغاز مذاکرات از خود نشان دهند.

گاتیلوف با دفاع از ارسال محموله‌های نظامی روسیه به سوریه گفت: با وجود انتقادهای غربی ما از ارسال محموله‌های سلاح به سوریه حمایت می‌کنیم چرا که دولت سوریه نیاز دارد تا در مقابل مخالفان که از کشورهای خارجی سلاح دریافت می‌کنند از خود دفاع کند.

از سوی دیگر نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب اعلام کرد، نشست مخالفان سوریه که قرار بود در مقر اتحادیه عرب و در روزهای 16و 17 مه آغاز شود به درخواست مخالفان سوریه به تعویق افتاده است.

وی با اعلام این‌که هنوز وقت جدیدی برای برگزاری این نشست مشخص نشده است، گفت: شورای ملی سوریه و هیات ملی هماهنگی این کشور درخواست کرده‌‌اند تا برای مذاکرات بیشتر نشست به وقت دیگری موکول شود و اتحادیه نیز نشست را به وقت دیگری موکول کرده است.

شورای ملی مخالفان سوریه هم‌اکنون نشست‌های خود را در رم پایتخت ایتالیا برگزار می‌کند و در این نشست‌ها مساله باقی ماندن برهان غلیون، رئیس این شورا و یا انتخاب فردی دیگر به ریاست شورا را مورد بررسی قرار می‌دهد.

از سوی دیگر، شورای همکاری خلیج فارس نیز با برگزاری نشستی مساله سوریه را مورد بررسی قرار داد و سعود الفیصل، وزیر امور خارجه عربستان در پایان این نشست اعلام کرد که به دلیل ادامه خشونت‌ها اعتماد به موفقیت طرح کوفی عنان به مقدار زیادی کاهش یافته است.

در همین حال، دفتر امور بشردوستانه سازمان ملل اعلام کرد که مذاکراتش با دولت سوریه بر سر توزیع کمک‌های بشردوستانه در این کشور با مشکل روبه‌رو شده است.

یک منبع در این دفتر در گفت‌وگو با رویترز، اعلام کرد که مقامات سوری می‌خواهند توزیع کمک‌ها زیر نظر آنها انجام شود و دولت سوریه مسئولیت توزیع را به عهده بگیرد که این امر از سوی سازمان ملل رد شده است و به همین خاطر مذاکرات با دولت سوریه به بن‌بست رسیده است.

وزیر امور خارجه اتحادیه اروپا نیز روز دوشنبه با برگزاری نشستی دور جدیدی از تحریم‌ها را علیه دولت سوریه وضع کرد.

براساس این تحریم‌ها که پانزدهمین دور تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه محسوب می‌شود، اموال دو موسسه اقتصادی که به دولت سوریه کمک مالی می‌کنند و نیز سه تن از مقامات سوری مصادره شده و از سفر این سه تن به اتحادیه اروپا از امروز (سه‌شنبه) جلوگیری می‌شود.

کاترین آشتون، مسئولیت سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این خصوص گفت: خشونت‌ها در سوریه هنوز ادامه دارد و ما همچنان به اعمال تحریم‌ها علیه دولت سوریه ادامه می‌دهیم.

وی مدعی شد که تحریم‌های اتحادیه اروپا تنها متوجه دولت سوریه است و به مردم این کشور صدمه نمی‌زند.

وی با تاکید بر ضرورت اعزام و استمرار هرچه سریع‌تر ناظران بیشتر به سوریه گفت: حضور صلح‌بانان بین‌المللی در سوریه تنها راه برای جلوگیری از بروز جنگ داخلی در این کشور است.

آشتون همچنین اعلام کرد که اوایل هفته جاری اتحادیه اروپا یک ناوگان از خودروهای زره‌پوش را برای کمک به ناظران سوری به آنها تحویل داده است.

وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا پس از نشست روز دوشنبه خود بار دیگر از مقامات سوری خواستند تا به طور کامل به طرح کوفی عنان، نماینده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب پایبند باشند و اعلام کردند: مسئولیت اصلی توقف خشونت‌ها در این کشور بر عهده دولت سوریه است.

در همین حال مارتین نسرکی، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد که یکی از خودروهای صلح‌بانان این سازمان در سوریه هدف گلوله قرار گرفته اما کسی در این حمله آسیبی ندیده است.

وی با اعلام اینکه هنوز عامل این حمله مشخص نشده است، گفت: تعداد ناظران بین‌المللی در سوریه هم‌اکنون به 189 صلح‌بان نظامی و 61 کارمند غیرنظامی رسیده است.

در همین حال خلف العزاوی، رئیس کمیته عالی انتخابات سوریه اعلام کرد که نتایج نهایی انتخاباتی پارلمانی سوریه ساعت 10 صبح امروز (سه‌شنبه) به وقت محلی اعلام خواهد شد.

نظر شما :