پیشنهادات غرب در بغداد نباید ایران را متعجب کند

۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۱ | ۱۵:۰۸ کد : ۱۹۰۱۳۰۴ سرخط اخبار
یک روزنامه آمریکایی با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران در بغداد و فرارسیدن زمان اعتماد به یکدیگر نوشت: پیشنهاداتی که در این مذاکرات ارائه می‌شود نباید طرف ایرانی را متعجب کند.
به گزارش فارس به نقل از روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال، در کشاکش پیچیده و طولانی آمریکا برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران، ماه آینده مهمترین دوره این روند است و سه طرف بیش از همه نگاه خود را به این مذاکرات دوخته‌اند: مقامات آمریکا، مقامات ارشد ایران و اسرائیل.

مقامات آمریکایی و متحدین آنها قرار است در 23 مه در بغداد با طرف ایرانی دیدار و مذاکره کنند. مذاکراتی که نشان خواهد داد بحث‌های انجام شده قبلی چقدر واقعی خواهد بود و مسیر دیپلماتیک برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران از طریق دیپلماسی وجود دارد.

وال استریت ژورنال نوشت: تحریم‌های اقتصادی علیه ایران به ویژه صادرات نفت این کشور شدیدتر شده است و با اجرای تحریم‌های اروپا از اول ماه جولای تشدید نیز می‌شود.

مذاکرات آینده در مورد موضوع هسته‌ای ایران در بغداد برنامه ریزی شده است؛ جایی که قدرت‌های جهانی پیشنهادات خود را بر روی میز قرار خواهند داد و از ایران می‌خواهند گام‌های عملی برای فعالیت‌های هسته‌ای خود بردارد.

این گزارش افزود: پیشنهادات قدرت‌های گروه 1+5 نباید ایران را متعجب کند و در این مذاکرات رویکردها و تقاضاهایی که طرفین از یکدیگر دارند باید ملایم باشد در غیر این صورت مذاکرات آنطور که مورد نظر جهانیان است پیش نخواهد رفت.

به عبارت دیگر اگر دیپلماسی به طور جدی اجرا شود ماه جاری آنچه که مورد انتظار است اتفاق خواهد افتاد در غیر این صورت اقدامات دیگری صورت خواهد گرفت.

آنچه که آمریکا و متحدانش در مذاکرات بغداد از ایران می‌خواهند احتمالا با خواسته‌های قبلی متفاوت است: ایران غنی سازی اورانیوم را محدود می‌کند و سوخت هسته‌ای مورد نیاز سلاح‌های هسته‌ای را از کشور خارج می‌کند و در عوض می‌تواند رآکتورهای هسته‌ای صلح آمیز در هر نقطه‌ای از خاک خود داشته باشد.
 

نظر شما :