گفت و گوهای 1+5 بازی است

۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۱ | ۱۹:۴۵ کد : ۱۹۰۱۲۶۲ سرخط اخبار

روسیه ، آمریکا ، انگلیس ، فرانسه و چین به همراه آلمان گروه 5 بعلاوه یک راتشکیل می دهند.

"مودسف کالروف" مشاور رسانه ای دولت روسیه، "استانیشلاو تاراسف" معاون خبری خبرگزاری روسی رگنوم و "آلکسی مارتینف" از مدیران خبرگزاری رگنوم با حضور در شورای سردبیران ایرنا به سوالات مختلفی در رابطه با موضوع هسته ای ایران، مذاکرات آتی بغداد میان ایران و گروه 1+5، مذاکرات تهران و آژانس بین المللی انرژی اتمی، تحولات سوریه، تعیین رژیم حقوقی دریای خزر و ... پاسخ دادند.

 

*** گفت و گوهای ایران و 1+5 بازی است/ پوتین خواهان خاورمیانه عاری از تسلیحات هسته ای است

"استانیشلاو تاراسف" در پاسخ به سوالی در رابطه با تاثیر مذاکرات فنی ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی بر مذاکرات سیاسی سوم خرداد ایران و گروه 1+5 اظهار داشت: هیچ سندی دال بر ساخت سلاح هسته ای و یا آماده شدن ایران برای ساخت این تسلیحات وجود ندارد.

وی ضمن انتقاد از ترکیب مدیریت بر آژانس بین المللی انرژی اتمی که بیشتر آنها را آسیایی ها و اعراب تشکیل می دهند، افزود: در روسیه کارشناسان فراوانی داریم که متفق القول می گویند ایران حتی خود را برای ساخت تسلیحات هسته ای نیز آماده نمی کند.

معاون خبری خبرگزاری رگنوم روسیه با بیان اینکه ایران توان علمی و فکری هسته ای دارد اما تاکید بر عدم ساخت سلاح هسته ای دارد، گفت: گفت و گوهای 1+5 یک بازی بیش نیست و ایران با تاریخ، فرهنگ و ملت بزرگ خود پیروز می شود و این موضوع نیز در روسیه به خوبی فهمیده می شود.

"مودسف کالروف" نیز درباره این سوال گفت: من متخصص این موضوع نیستم اما به صراحت می گویم هر نوع گفت و گو، وسیله ای برای جلوگیری از جنگ است و برای جلوگیری از هر جنگی می توانیم تا ابد هم مذاکره کنیم.

وی با اشاره به مقاله ای که توسط "ولادیمیر پوتین" رییس جمهوری روسیه در رابطه با موضوع هسته ای ایران و تحریم های یکجانبه غرب علیه ایران نوشته شده است، گفت: آقای پوتین نوشته اند که هدف از اعمال تحریم ها علیه ایران به نظر می رسد که وادار کردن تهران به ساخت سلاح هسته ای باشد.

 

** اسراییل نباید سلاح هسته ای داشته باشد

مشاور رسانه ای دولت روسیه با اشاره به فرمان صادر شده از سوی پوتین در رابطه با اصول سیاست خارجی این کشور، تصریح کرد: روسیه طرفدار خاورمیانه عاری از تسلیحات هسته ای است و اگر بخواهم این مساله را واضح تر بگویم این است که اسرائیل نیز نباید سلاح هسته ای داشته باشد.

وی تاکید کرد: از آنجایی که اسرائیل دارای سلاح هسته ای در خاورمیانه است، پس موضوع هسته ای ایران در درجه 2 در منطقه خاورمیانه قرار دارد.

کالروف در پاسخ به این سوال که اقدامات عملی دولت روسیه برای ایجاد خاورمیانه عاری از تسلیحات هسته ای چه بوده است، گفت: آقای پوتین یک ساعت بعد از اینکه رییس جمهور شد، این فرمان را صادر کرد و چون هنوز دولت جدید شکل نگرفته است، بعید است که اقدامی در این رابطه صورت گرفته باشد.

مشاور رسانه ای دولت روسیه در پاسخ به این سوال که کشورهای غربی نیز چنین صحبت هایی را درباره خاورمیانه عاری از تسلیحات هسته ای مطرح می کنند اما منظور آنها برنامه های صلح آمیز هسته ای ایران است، اظهار داشت: متن این فرمان موجود است و در رابطه با سلاح اتمی است. ایران سلاح اتمی ندارد و فکر می کنم ما در رابطه با برنامه های هسته ای صحبت نمی کنیم بلکه در مورد سلاح هسته ای صحبت می کنیم.

 

*** ایران و روسیه متحدان طبیعی هم هستند/ مجبوریم با غرب کار کنیم

کالروف در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با روابط روسیه با غرب در دولت جدید این کشور اظهار داشت: غرب یک حقیقت است که متاسفانه ما در درون آن زندگی می کنیم و مجبوریم با آن کار کنیم، در حالی که می دانیم دوست ما نیست.

"آلکسی مارتینف" از مدیران خبرگزاری رگنوم نیز در این باره تصریح کرد: روسیه یقینا با تمام کشورهای غربی که با مسکو با احترام و صادقانه رفتار کنند، دوست خواهد بود ولی در رابطه با کشورهای دیگر غربی که حیله گر و دروغگو هستند، روابطمان این گونه نخواهد بود.

وی در پاسخ به این سوال که روابط ایران و روسیه در دوره جدید ریاست جمهوری پوتین نیز گفت: ایران متحد طبیعی روسیه است و باید با اصلاح اشتباهات گذشته هر دو طرف، مانع از آن شویم که چشم انداز با ارزش این اتحاد طبیعی در آینده خدشه دار شود.

 

*** اتحادیه اوراسیا به نوعی یک دیواره دفاعی است

مشاور رسانه ای دولت روسیه در پاسخ به سوالی در رابطه با طرح ولادیمیر پوتین برای ایجاد یک اتحادیه اوراسیا گفت: این اتحادیه در درجه اول برای تامین بازار وسایل تکنولوژیک و فنی این کشورها و ایجاد فضای واحد اقتصادی و اتحادیه گمرکی است .

وی افزود: این اتحادیه در واقع یک دیواره دفاعی برای ما در برابر افغانستان در جنوب و چین در شرق است.

کالروف همچنین پیشنهاد کرد ایران نیز می تواند در شرایطی که از سوی غرب در تحریم است به این اتحادیه وارد شود.

 

*** سپر موشکی ناتو در ترکیه علیه روسیه است

کالروف در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با گسترش ناتو به شرق و استقرار سیستم موشکی در ترکیه گفت: این سیستم، یک شبکه واحد موشکی است که سیستم مستقر شده در ترکیه نیز بخشی از آن بوده و در واقع علیه روسیه است.

وی با اشاره به فضاسازی های رسانه ای در رابطه با اینکه استقرار این سیستم موشکی علیه ایران است، تاکید کرد: اگر ناتو می خواست یک سیستم موشکی علیه ایران مستقر کند، مکان آن عربستان سعودی خواهد بود و نه ترکیه.

مشاور رسانه ای دولت روسیه همچنین در پاسخ به این سوال که آیا در دولت جدید روسیه، مسکو با عضویت دائمی ایران در سازمان همکاری های شانگهای موافقت خواهد کرد یا نه؟، گفت: ما همه امیدواریم و این شانس وجود دارد.

 

*** غرب می خواهد از جبهه دریای خزر به قلب روسیه و سر ایران ضربه بزند

مودست کالروف در پاسخ به این سوالی در رابطه با تعیین رژیم حقوقی دریای خزر و تلاش آمریکا برای حضور در آن تصریح کرد: دریای خزر هدف و موضوع اقتصادی حمله غرب به منطقه و انگیزه آنها نیز پشتیبانی نظامی از نیروهایشان در منطقه است.

وی با بیان اینکه جمهوری آذربایجان، ترکمنستان و تا حدودی نیز قزاقستان به حضور آمریکا در این دریا کمک می کنند، اظهار داشت: غربی ها به صورت آشکار حقوق ایران و روسیه در دریای خزر را نادیده می گیرند و انتخاب سفیر آمریکا در جمهوری آذربایجان به نوعی اعلام می کند که این هدفگذاری به مرحله تیراندازی مستقیم رسیده است.

مشاور رسانه ای دولت روسیه با بیان اینکه مسکو یکی از جلسات شورای امنیت سازمان ملل متحد را به بررسی حضور آمریکا در دریای خزر اختصاص داد، افزود: فکر می کنم باید یک هماهنگی و موضع گیری مشترک میان ایران و روسیه درباره دریای خزر صورت بگیرد، والا خیلی دیر خواهد بود زیرا جبهه دریای خزر، جبهه ای است که غربی ها می توانند به قلب روسیه و سر ایران ضربه بزنند.

کالروف همچنین در پاسخ به سوال دیگری که اتحاد و حمایت روسیه از ایران تا چه زمانی ادامه پیدا خواهد کرد؟، گفت: از آنجایی که متحد بودن با ایران، شرط اصلی حیات روسیه خواهد بود، امیدوارم این اتحاد تا ابد پایدار بماند.

 

*** ایران و روسیه باید مقداری شبیه چینی ها رفتار کنند

مشاور رسانه ای دولت روسیه در ادامه در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با تلاش روسیه برای بازگشت به قدرت سابق خود در جهان گفت: پیروزی آقای پوتین برای ما لحظه ای بسیار بزرگ بود. این پیروزی مبارزه ای سخت بود که هنوز هم ادامه دارد و به پایان نرسیده است.

وی با بیان اینکه پوتین اعلام کرده است مهم ترین موضوع در زندگی اش یک روسیه بزرگ است، افزود: ما نمی توانیم و نباید با غرب شاخ به شاخ شویم بلکه باید مقداری "رفتار چینی" از خودمان نشان دهیم.

کالروف گفت: اگر ایران و روسیه با هماهنگی هم مقداری از خود رفتار چینی نشان دهند، چینی ها وادار به حسادت می شوند.



نظر شما :