زمزمه توافق با تهران در مذاکرات بغداد

۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۱ | ۱۵:۲۲ کد : ۱۹۰۱۲۵۸ سرخط اخبار
خبرگزاری مهر - گروه بین الملل: در آستانه برگزاری مذاکرات بغداد میان ایران و گروه 1+5، این روزها زمزمه های توافق با تهران به ویژه از سوی کشورهای غربی بیشتر شنیده می شود.
به گزارش خبرگزاری مهر، "میشل روکار" نخست وزیر سابق فرانسه که اخیرا در سفری 3 روزه به تهران آمده است، شب گذشته در اظهاراتی تاکید کرد: گروه 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان) در تلاش برای رسیدن به توافق در مذاکرات بغداد هستند.
وی شب گذشته در گفتگویی اظهار داشت: آمریکایی ها کمترین تمایل را برای گفتگو دارند اما آنها این بار به علت رویارویی دلار با معضلات فراوان، مجبور به گفتگو (با ایران) هستند.
وی درباره نشست بغداد نیز گفت: این مذاکرات فرصت مناسبی برای همه طرفهاست، از طرفی فتوای رهبری انقلاب اسلامی در تحریم تولید واستفاده از تسلیحات هسته ای مسئله ای بسیار مهم است و در اعتمادسازی در جریان گفتگوها بسیار تاثیرگذار است.


دلیل ازسرگیری گفتگوهای ایران و آژانس

در تحولی دیگر رسانه های مختلف خبری منطقه، از سرگیری گفتگوها میان ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی طی امروز و فردا را به منزله تلاشی برای ارزیابی مواضع ایران پیش از مذاکرات بغداد (سوم خرداد) دانستند.

شبکه روسیا الیوم در این باره نوشت: امروز مذاکرات ایران و آژانس بین المللی انرژی هسته ای در وین از سرگرفته می شود، با این امید که این دیدار بتواند دستاوردی را پیش از مذاکرات سوم خرداد در بغداد داشته باشد.

کارشناسان و دیپلماتهای غربی گفتگوهای دو روزه (25 و 26 اردیبهشت ماه) میان ایران و آژانس را به عنوان ارزیابی اولیه از میزان جدیت ایران در مذاکرات آتی می دانند.

"برونو ترتریه" از کارشناسان هسته ای فرانسوی در این باره اظهار داشت: به عنوان مثال موافقت ایران با بازدید بازرسان آژانس از تاسیسات پارچین، جو مناسبی را پیش از مذاکرات بغداد ایجاد می کند.

از سوی دیگر، خبرگزاری رویترز امروز در گزارشی اعلام کرد: پیش بینی می شود در نشست روز دوشنبه و سه شنبه جاری ایران و آژانس تقاضا برای بازدید از برخی تاسیسات هسته ای ایران به صورت جدی پیگیری شود.

یک دیپلمات غربی در این باره اظهارداشت: با وجود اینکه موافقت تهران با این پیشنهاد مثبت است اما شکست یا موفقیت گفتگوهای وین ضرورتا به معنای نتیجه مشابه در مذاکرات بغداد نیست.

این در حالی است که "کاترین اشتون" مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا چند روز پیش در اظهاراتی ابراز امیدواری کرده بود که مذاکرات در نهایت به تعلیق برنامه هسته ای ایران منجر شود.

وی در این اظهارات برنامه صلح آمیز هسته ای جمهوری اسلامی ایران را در راستای اهداف نظامی دانسته بود که این اظهارات از سوی تهران، در راستای افزایش فشارها پیش از مذاکرات بغداد ارزیابی شد.

در همین رابطه "سعید جلیلی" مذاکره کننده ارشد ایرانی روز گذشته تاکید کرد: هر گونه فشار بر ایران به مذاکرات هسته ای آسیب وارد می کند.

وی تاکید کرد: تاریخ مصرف استراتژی فشار به پایان رسیده و هر گونه اقدام اشتباهی باعث شکست مذاکرات بغداد می شود.

خاطر نشان می شود مذاکره کننده ارشد هسته ای جمهوری اسلامی ایران در پایان نشست استانبول (26 فروردین ماه) با تاکید بر مواضع مقتدرانه ایران، اظهار داشت: آنچه اهمیت دارد لزوم دستیابی ملت ایران به حقوق مشروع خود بر اساس معاهده منع گسترش سلاحهای هسته ای است.

مذاکرات اخیر ایران با گروه 1+5 در استانبول با توافق برای ادامه مذاکرات در بغداد در روز 23 می آتی (سوم خردادماه) پایان یافت.

 

نظر شما :