لزوم بررسی مشکلات ایران و آذربایجان به دور از مسائل سیاسی

۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۱ | ۱۵:۴۴ کد : ۱۹۰۱۲۱۰ سرخط اخبار
علیرضا بیگدلی روز یکشنبه در حاشیه همایش بین المللی رسالت جهانی اسلام با تاکید بر مسائل حوزه قفقاز در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: روابط جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان به عنوان دو کشور همسایه مسلمان با مناسبات تاریخی از اهمیت خاصی در زمینه سیاست منطقه ای و بین المللی برخوردار است.

به گزارش ایرنا، وی اضافه کرد: از این رو حساسیت زیادی از طرف کشورهای منطقه و سایر کشورها نسبت به این روابط وجود دارد و بعضا مسایلی از بیرون بر روابط ایران و آذربایجان تحمیل می شود .

وی با بیان اینکه برخی مشکلات در روابط بین دو کشور وجود دارد که طبیعی است، اظهار کرد: در حوزه هایی مانند تاریخ، فرهنگ، سیاست و حتی دین اگر اندیشمندان دو کشور با همفکری یکدیگر راه حل ارایه دهند راحت تر مورد پذیرش قرار خواهد گرفت چراکه از اغراض سیاسی در نتیجه گیری ها کاسته می شود.

وی ادامه داد: در همین راستا وزارت امور خارجه از نشست هایی که با هدف نزدیک کردن دانشمندان کشور برگزار می شود، حمایت می کند.

وی در ادامه بیان کرد: برگزاری همایش رسالت جهانی اسلام در اردبیل ، گام موثری در زمینه گفتمان دینی و تبلیغی است و ارایه 40 مقاله در این همایش قابل توجه است .

بیگدلی اضافه کرد: اگر بتوانیم به عنوان دو کشور مسلمان با مذهب شیعه با مشترکات فرهنگی و تاریخی فراوان یک پارادایم مشترک با گفتمان دینی پیدا کنیم، درک بسیاری از مسایل جاری بین ایران و آذربایجان آسان خواهد شد.

وی برگزاری این همایش را مثبت ارزیابی کرد و گفت: این همایش می تواند شروع راهی ادامه دار باشد و صرف حضور اندیشمندان کشورهای اسلامی نشان می دهد که کلیات موضوعاتی که در همایش مطرح شد، مورد توجه اکثریت است.



نظر شما :