انتقاد مالکی از اظهارات اخیر اردوغان

۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۱ | ۲۲:۵۲ کد : ۱۹۰۱۱۹۳ سرخط اخبار

نوری المالکی نخست وزیر عراق، اظهارات اخیر همتای ترکیه‌اش را در حمایت از طارق الهاشمی معاون فراری رئیس جمهوری این کشور به باد انتقاد گرفته است.

به گزارش پرس تی وی رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه در اظهاراتی گفته ‌است کشورش به حمایت از الهاشمی ادامه خواهد داد .

نوری المالکی نخست وزیر عراق با انتقاد از نخست وزیر ترکیه گفت اظهارات اردوغان بر اساس "احترام متقابل" بیان نشده است.

بنابر بیانیه دفتر نخست وزیری عراق، نوری المالکی در گفت و گو با کانال ماهواره ای کردی NRT ، گفت:" ما با ترکیه هیچ مشکلی نداریم."

وی افزود:" ما نمی‌خواهیم با ترکیه، یا ایران و یا امریکا و یا عربستان سعودی و یا هر کشور دیگر دشمنی کنیم اما آن‌چه اتفاق افتاد و اظهارات مطرح شده از جانب ترکیه بر اساس احترام متقابل نیست."

رجب طیب اردوغان، روز سه شنبه (۱۹ اریبهشت، ۸ می) در کنفرانسی خبری در ایتالیا گفت، دولت وی همواره از طارق الهاشمی حمایت کرده و به حمایت خود ادامه خواهد داد.

اردوغان این اظهارات را در حالی بیان کرد که مدت کوتاهی پیش از آن پلیس بین الملل، اینترپل، برای دستگیری الهاشمی به اتهام هدایت و حمایت مالی از حملات تروریستی در عراق، "اخطار قرمز" صادر کرد.

معاون رئیس جمهور عراق به صدور دستور حملات و بمب گذاری‌های مرگ‌بار علیه غیرنظامیان بی گناه عراقی و هچنین مقامات دولتی و امنیتی این کشور در طول سال‌های گذشته متهم شده است.

یکی از موارد اتهامی علیه وی، بمب گذاری خودرو در نوامبر ۲۰۱۱ در بغداد است که هدف از آن نوری المالکی نخست وزیر عراق بود. الهاشمی و محافظان وی همچنین با اتهام قتل شش قاضی مواجه هستند.

طارق الهاشمی قبل از ورود به ترکیه به منطقه کردستان شمال عراق متواری شد و سپس به عربستان سعودی و قطر رفت.

این درحالی است که هنوز مشخص نیست آیا پلیس ترکیه تدابیری برای بازداشت وی اتخاذ می کند یا خیر.

گفته می‌شود دولت ترکیه در تلاش برای محافظت از طارق الهاشمی دو آپارتمان برای وی و چهار محافظش در حومه استانبول اجاره کرده است.

بنابر این گزارش، این اقدام پس از سری مذاکرات میان طارق الهاشمی، داوود اوغلو وزیر خارجه و رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه صورت گرفته است.

در همین حال،گفته می‌شود آنکارا برای تامین امنیت بیش‌تر هاشمی،۱۷ محافظ و ۵ دستگاه خودرو از جمله خودروی ضد گلوله در اختیار وی قرار داده است.


نظر شما :