یونان در آستانه برگزاری انتخابات مجدد پارلمانی قرار گرفت

۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۱ | ۱۴:۲۸ کد : ۱۹۰۱۱۶۴ سرخط اخبار
مقام‌های یونان اعلام کردند، تلاش‌های رهبر حزب سوسیالیست این کشور نیز برای تشکیل دولت ائتلافی ناکام مانده و آتن یک قدم به برگزاری مجدد انتخابات پارلمانی نزدیکتر شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، پس از برگزاری دور اول انتخابات تلاش آنتونیس ساماراس، رهبر حزب "دموکراسی نو" یونان و نیز چپ گراها و سوسیالیست‌ها بی نتیجه ماند و هیچ یک از احزاب موفق نشدند نظر احزاب دیگر را برای تشکیل دولت ائتلافی جلب کنند.

اوانگلوس ونیزلوس، رهبر حزب سوسیالیست یونان، سومین رهبر حزبی در یونان است که از روز یکشنبه برای تشکیل دولتی ائتلافی برای مقابله با بحران بدهی‌های آن کشور، با احزاب دیگر وارد مذاکره شده بود اما این حزب راه به جایی نبرد و حکم خود را به رئیس جمهوری بازگرداند.

در انتخابات عمومی روز یکشنبه هیچ حزبی نتوانست اکثریت آرا را به دست آورد و بدین ترتیب، احزاب اصلی برای تشکیل دولت، ناچار به تشکیل ائتلاف با دیگر احزاب با گرایش‌های متفاوت شدند.

اکنون که مذاکرات ونیزلوس برای تشکیل دولت ائتلافی به نتیجه نرسده، اگر رییس جمهوری یونان نتواند احزاب مختلف را به ائتلاف تشویق کند یک بار دیگر فراخوان انتخابات عمومی خواهد داد.

بزرگترین برنده در انتخابات یکشنبه گذشته، حزب چپ‌گرای سیریزا بود که صراحتا می‌گوید در صورت کسب قدرت، برنامه ریاضت اقتصادی تحمیل شده توسط اتحادیه اروپا را دنبال نخواهد کرد.

اقتصاد یونان در سال گذشته دچار انقباضی معادل ۶.۹ درصد بود و انتظار می‌رود آن کشور در سال جاری نیز گرفتار ۴.۷ درصد انقباض اقتصادی شود. عدم اطمینان از وضعیت یونان، دیگر کشورهای عضو حوزه یورو را با تهدید اقتصادی مواجه کرده است.

اتحادیه اروپا و صندوق بین‌المللی پول از یونان خواسته‌اند که ماه آینده با کاهش مجدد بودجه به میزان ۱۴/۵ میلیارد یورو، برنامه‌های ریاضتی را تشدید بخشد. آنها در عوض گفته‌اند که ۲۴۰ میلیارد یورو به آن کشور وام خواهند داد تا دولت بخشی از قرض‌هایش را بازپرداخت کند و بتواند در حوزه یورو باقی بماند.

مقام‌های آلمان به یونانی‌ها هشدار داده‌اند که برنامه ریاضت اقتصادی را به طور کامل اجرا کنند و حتی اگر یونان از حوزه یورو خارج شود، این واحد پولی مشترک، همچنان در میان ۱۶ کشور دیگر حوزه یورو پایدار خواهد ماند.

در صورتی که رئیس جمهوری یونان در متحد کردن احزاب ناکام بماند، یونان خود را برای برگزاری مجدد انتخابات پارلمانی در دهم ژوئن (21 خرداد) یا 17 ژوئن (28 خرداد) آماده می‌کند.

نظر شما :