افغانستان عضو ناظر سازمان شانگهای خواهد شد

۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۱ | ۱۵:۰۶ کد : ۱۹۰۱۱۲۶ سرخط اخبار
فارس: کفیل وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد در نشست امروز وزرای خارجه سازمان همکاری‌های شانگهای در پکن در مورد عضویت ناظری افغانستان و همچنین مشارکت شانگهای در گفت‌وگو با ترکیه توافق حاصل خواهد شد.

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری «نووستی»، "سرگئی لاوروف" کفیل وزارت امور خارجه روسیه امروز، جمعه در سخنرانی در نشست شورای وزرای امور خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای اعلام کرد که این شورا در نشست امروز خود با پیوستن افغانستان به این سازمان بعنوان عضو ناظر موافقت خواهد کرد.

لاوروف گفت: ما امیدواریم که امروز در خصوص وضعیت عضویت ناظری افغانستان در سازمان همکاری‌های شانگهای و همچنین وضعیت مشارکت شانگهای در گفت‌وگو با ترکیه توافق نهایی صورت بگیرد.

کفیل وزارت خارجه روسیه همچنین تاکید کرد که مسائل مربوط به دورنمای عضویت تمام و کمال دو کشور هند و پاکستان در سازمان همکاری‌های شانگهای همچنان باز و در حال بررسی است.

لاوروف افزود: احتمالا زمان آن رسیده که با دیدگاه جدیدی به این مسئله نگاه شود. حفظ وضعیت نامشخص این مسئله برای مدت طولانی کار سازنده‌ای نیست. ما معتقدیم که فراهم کردن شرایط برای تصمیم گیری سران کشورهای عضو این سازمان برای سرعت بخشیدن به توافقات در خصوص شرایط مالی، حقوقی و اداری برای پذیرفتن اعضای جدید در شانگهای و تعیین زمان مشخصی برای اجرای اقدامات لازم در این زمینه بسیار مهم است.

لازم به ذکر است نشست شورای وزرای امور خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای امروز، جمعه 11 ماه مه (22 اردیبهشت) در پکن برگزار شده است و یکی از مهمترین موضوعات آن فراهم سازی مقدمات برگزاری نشست سران این سازمان در ماه ژوئن است.

بر اساس اطلاعات وزارت امور خارجه چین، علاوه بر این در نشست امروز توسعه آتی سازمان شانگهای بررسی شده و همچنین در خصوص مسائل و مشکلات جدی بین المللی و منطقه ای تبادل نظر صورت می گیرد.

کشورهای چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان اعضای سازمان همکاری‌های شانگهای هستند. ایران، هند، پاکستان و مغولستان نیز اعضای ناظر در این سازمان هستند.
 

نظر شما :