تاکید پوتین بر حل دیپلماتیک مسائل هسته‌ای ایران

۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۱ | ۱۵:۰۴ کد : ۱۹۰۱۱۲۵ سرخط اخبار
فارس: رئیس‌جمهوری روسیه در تشریح سیاست خارجی خود در قبال مناقشات بین المللی و منطقه‌ای بر حل و فصل مسائل هسته‌ای ایران صرفا از راه‌های دیپلماتیک و ادامه گفت‌وگوها بر اساس اصل گام به گام و عمل متقابل تاکید کرد.

به گزارش فارس به استناد از پایگاه اینترنتی رسمی کاخ کرملین «کرملین-رو»، "ولادیمیر پوتین" رئیس‌جمهوری روسیه وزارت امور خارجه این کشور را موظف کرده تلاش کند تا مسائل مربوط به برنامه هسته‌ای ایران صرفا از راه‌های دیپلماتیک و سیاسی و از طریق گفت‌وگو و بر اساس اصل مرحله به مرحله بودن اقدامات و عمل متقابل حل و فصل شوند.

پوتین که روز دوشنبه به به مقام ریاست‌جمهوری روسیه رسید، بلافاصله در حکمی تحت عنوان «اقدامات برای تحقق خط مشی سیاست خارجی فدراسیون روسیه» سیاست خارجی این کشور را بر اساس اصول واقع گرایی، شفافیت و چند محوری بودن به منظور تامین تضمین شده امنیت ملی روسیه مشخص کرد.

در بخشی از این حکم در رابطه با مسائل بحرانی کنونی در جهان وزارت خارجه روسیه موظف شده است تا همواره از غیرقابل جایگزین بودن حل و فصل دیپلماتیک و سیاسی مناقشات منطقه‌ای بر اساس اقدامات جمعی جامعه بین الملل از طریق جلب همه طرفین درگیر در این مناقشه به گفت‌وگو دفاع کند.

طبق دستور پوتین، در این رابطه مقامات دیپلماتیک روسی موظف شده‌اند به حل و فصل مسائل پیرامون برنامه هسته‌ای ایران صرفا از راه‌های دیپلماتیک-سیاسی و از طریق گفت‌وگو وبر اساس اصل مرحله به مرحله و عمل متقابل دست یابند.

در این بخش علاوه بر این بر کمک به حل و فصل همه جانبه مناقشه اعراب و اسرائیل بر اساس اصول حقوقی و بین المللی مورد قبول همگان تاکید شده است. همچنین از ایجاد منطقه خاورمیانه عاری از سلاحهای کشتار جمعی نیز حمایت شده است.

در رابطه با بحران‌های داخلی به درازا کشیده شده در برخی کشورهای منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا نیز تاکید شده است این مناقشات داخلی باید از طریق توقف خشونت‌ها که راه به جایی ندارند و انجام گفت‌وگوهای ملی برای حل مشکلات بر اساس احترام به استقلال و تمامیت ارضی کشورها و بدون دخالت خارجی در امور داخلی آنها حل و فصل شوند.

وزارت خارجه روسیه همچنین موظف است تا به حل و فصل مسالمت آمیز مشکلات هسته‌ای در شبه جزیره کره در چارچوب مذاکرات شش جانبه و ادامه کار شکل گیری مکانیزم صلح و امنیت در منطقه شمال شرقی آسیا کمک کند.

ولادیمیر پوتین روز دوشنبه (7 ماه مه) با ادای سوگند رسما به سمت ریاست‌جمهوری رسید و بلافاصله "دمیتری میدویدیف" را بعنوان نامزد پست نخست وزیری این کشور به دومای دولتی روسیه معرفی کرد. پارلمان سفلی روسیه روز سه شنبه در نشستی فوق العاده این مسئله را بررسی و مورد تایید قرار داد.
 

نظر شما :