انگلیس در پی تعویق تحریم بیمه نفتی ایران

۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۱ | ۱۸:۳۷ کد : ۱۹۰۱۰۷۱ سرخط اخبار

انگلیس درصدد متقاعد کردن اعضای اتحادیه اروپا برای به تعویق انداختن شش ماهه ممنوعیت تامین بیمه نفت‌کش‌هایی است که حامل نفت ایران هستند و استدلال می‌کند که این کار می‌تواند به افزایش مخرب بهای نفت منجر شود.

به گزارش ایسنا، خبرگزاری رویترز با اعلام این خبر به نقل از دیپلمات‌های اروپایی گزارش داد: ممنوعیت اتحادیه اروپا بر واردات نفت ایران که از اول ژوئیه به اجرا در می‌آید همچنین مانع از آن خواهد شد که بیمه‌کنندگان اتحادیه اروپا نفتکش‌های حامل نفت ایران را در هر جایی در دنیا تحت پوشش قرار دهند.

تاثیر این اقدام به شدت در مرکز بیمه اروپا لندن احساس خواهد شد.

ایران بیشترین مقدار از دو میلیون بشکه نفت روزانه خود را به آسیا صادر می‌کند. چهار خریدار مهم نفت ایران ـ چین، هند، ژاپن، کره جنوبی ـ هنوز راهی را برای جایگزین کردن بیمه‌ای که شرکت‌های بیمه لندنی ارایه می‌دهند، پیدا نکرده‌اند. برخی شرکت‌های هندی و چینی از بیمه‌‌های دولتی خواسته‌اند مداخله کنند و با ارایه تضمین‌های دولتی آن‌ها را پوشش دهند.

این وضعیت در مورد ژاپن و کره جنوبی پیچیده‌تر است. آن‌ها واردات نفت ایران را تحت فشار واشنگتن کاهش داده‌اند اما به بیمه، حفاظت و تضمین پرداخت خسارت غرب برای تداوم واردات نیاز دارند.

یک دیپلمات اروپایی گفت: انگلیس، اتحادیه اروپا را برای ایجاد تاخیر در ممنوعیت بیمه "حفاظت و تضمین پرداخت خسارت غرب" به مدت شش ماه تحت فشار خواهد گذاشت.

این منبع افزود: دلیل اصلی فشار ژاپن و کره‌جنوبی است؛ زیرا آن‌ها در تلاش هستند پس از اول ژوئیه نیز نفت خریداری کنند.

وی گفت که انگلیس بیم دارد بهای نفت در نتیجه اختلال ناشی از فقدان بیمه پس از آغاز ژوئیه به شدت افزایش یابد؛ در حالی که ژاپن و کره جنوبی مجبور خواهند شد به دنبال تامین‌کنندگان جایگزین برای برآوردن نیازهای خود باشند.

دیپلمات دیگری از اروپا گفت که از این اقدام انگلیس مطلع است. هر دو منبع گفتند که پیشنهاد انگلیس هنوز از حمایت‌ دیگر اعضای اتحادیه از جمله فرانسه برخوردار نشده است.

هنوز مشخص نیست که مقامات اتحادیه در این باره چه زمانی به مذاکره بپردازند و نشست بازنگری تحریم نفت ایران که قرار بود نیمه ماه مه برگزار شد به تاریخی نامعین به تعویق افتاده است.

نظر شما :