پیشنهاد انگلیس به دوستان اروپایی

تحریم ایران را به تاخیر بیاندازید!

۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۱ | ۱۳:۵۱ کد : ۱۹۰۱۰۶۴ ترجمه برگزیده
هرچند انگلیس نخستین کشوری است که در پاییز گذشته بانک مرکزی جمهوری اسلامی را تحریم کرد و به این ترتیب ماجرای حمله به سفارت انگلیس در تهران و کاهش روابط دیپلماتیک به پایین ترین سطح اتفاق افتاد، اکنون لندن خواستار به تعویق افتادن تحریم ها علیه ایران است
تحریم ایران را به تاخیر بیاندازید!

دیپلماسی ایرانی: هرچند انگلیس نخستین کشوری است که در پاییز گذشته بانک مرکزی جمهوری اسلامی را تحریم کرد و به این ترتیب ماجرای حمله به سفارت انگلیس در تهران و کاهش روابط دیپلماتیک به پایین ترین سطح اتفاق افتاد، اکنون لندن خواستار به تعویق افتادن تحریم ها علیه ایران است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، انگلیس امیدوار است اعضای اتحادیه اروپا را مجاب کند تا دست کم تحریم مربوط به بیمه تانکر های نفتی ایران را برای مدت 6 ماه به تعویق بیانداز چرا که خودداری از بیمه تانکر های نفتی ایران می توان بهای نفت را به طور قابل ملاحظه ای افزایش دهد.

این در حالی است که ممنوعیت واردات نفت از ایران که از 11 تیرماه عملی می شود، شرکت های بیمه گذار اروپایی را از ارائه خدمات به تانکر های حامل نفت ایران در سراسر جهان منع می کند.

اما کارشناسان در لندن بر این باورند که پیامد های ناشی از این اقدام می تواند بازار مالی انگلیس که یکی از بزرگترین قطب های اقتصادی در جهان به شمار می رود را تحت تاثیر قرار دهد.

ایران در حال حاضر روزانه 2 میلیون و 200 هزار بشکه نفت صادر می کند که مقدار زیادی از آن راهی بازار های آسیایی می شود. 4 مشتری نفتی مهم ایران شامل چین، هند، ژاپن و کرده جنوبی اکنون در جستجوی راه هایی برای جایگزین کردن نفت ایران هستند چرا که به موجب تحریم هایی که در بیمه تانکر های نفتی ایران اعمال می شود، آنها برای واردات نفت از ایران دچار مشکل خواهند شد.

خبرگزاری رویترز به نقل از یک دیپلمات غرب گزارش داد که انگلیس به دنبال تاخیر در اعمال تحریم های بیمه ای علیه ایران است و دلیل اصلی این درخواست نیز فشار ژاپن و کره جنوبی است که همچنان برای خرید نفت از ایران پس از 11 تیرماه و اعمال تحریم های نفتی تلاش می کنند. به گفته وی انگلیس نگران است که پس از تحریم های 11 تیر بهای نفت به یکباره افزایش یابد.

از سوی دیگر یک دیپلمات اروپایی دیگر نیز در گفت و گو با خبرگزاری رویترز ابتکار عمل انگلیس در به تعویق انداختن تحریم های ایران را تایید کرده است. با این حال هر دو دیپلمات خاطرنشان کرده اند که درخواست انگلیس باید حمایت کشور های عضو اتحادیه اروپا شامل فرانسه را به دست آورد که به سختی برای تحریم گسترده تر جمهوری اسلامی تلاش می کنند. اما در مقابل شرکت های کشتیرانی در آسیا از پیشنهاد لندن استقبال کرده اند.

مدیرعامل شرکت کشتریانی هنگ کنگ در این زمینه اظهار داشت: تعلیق 6 ماهه ممنوعیت بیمه تانکر های حامل نفت ایران می تواند زمان بیشتری برای دستیابی به جایگزین ها فراهم کند و در عین حال در این مدت اوضاع شفاف تر می شود.

اما پیشنهاد انگلیس برای تعویق تحریم ها در شرایطی مطرح می شود که اتحادیه اروپا در اواسط ماه می نشستی را به منظور بررسی تحریم نفتی ایران بررسی می کند و در سوم خرداد ماه نیز نشست ایران به 6 قدرت جهانی شامل انگلیس، فرانسه و آلمان در بغداد برگزار خواهد شد.

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

 


نظر شما :