کانادا: ایران تصمیمی برای ساخت بمب اتم ندار

۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۱ | ۱۶:۳۴ کد : ۱۹۰۱۰۱۹ سرخط اخبار

وزیر امور خارجه کانادا با اشاره به اینکه ایران تصمیمی برای ساخت بمب هسته‌ای ندارد، تاکید کرد که موضع کانادا در قبال برنامه هسته‌ای ایران بکارگیری تمام اقدامات دیپلماتیک است.

به گزارش فارس،‌ "جان برد" وزیر امور خارجه کانادا در مصاحبه با شبکه خبری "سی بی سی" اعلام کرد که باور دارد که ایران هنوز تصمیمی برای ساخت بمب هسته‌ای نگرفته است.

وزیر امور خارجه کانادا در عین حال مدعی شد که اگر ایران تصمیم به تسلیحاتی کردن برنامه غنی سازی اتمی خود بگیرد،‌ می تواند در مدت چند ماه بمب هسته ای بسازد؛ برد هشدار داد که ایران به محض اینکه بخواهد بمب هسته ای بسازد می تواند خیلی سریع در این مسیر حرکت کند.

برد در مصاحبه خود مدعی شد که وقتی ایرانی ها در حال غنی سازی اورانیوم با غنای 20 درصد هستند، وقتی به حجمی از این مواد دست پیدا کرده اند، وقتی شما تمام این عوامل را در مقابل خود قرار می دهید، بدیهی است که زمان زیادی نمی برد که ایران تصمیم به ساخت بمب هسته ای بگیرد.

وزیر خارجه کانادا در ادامه ادعاهای خود گفت که ایرانی ها قطعا در مسیر توانایی برای رسیدن به این موقعیت (ساخت بمب اتم) حرکت می کنند و بعد از آن نیز آنها قطعا می توانند در مدت 9 و نهایتا 18 ماه بمب هسته ای بسازند.

"ایهود باراک" وزیر جنگ رژیم صهیونیستی نیز روز جمعه مدعی شد که استراتژی هسته‌ای ایران می‌تواند به گونه‌ای باشد که در نهایت به تهران این توانایی را بدهد که طی 60 روز بمب اتمی بسازد.

برد تهدید ایران مسلح هسته ای را "ژرف" توصیف و اعلام کرد که دستیابی ایران به سلاح هسته ای به صورت اجتناب ناپذیری منجر به گسترش تسلیحات هسته ای در سراسر منطقه می شود و این امر برای کل سیاره زمین باعث نگرانی است.

وزیر خارجه کانادا گفت: نگرانی واقعی این است که این (ایران مسلح هسته ای) با امنیت منطقه چه خواهد کرد؛ صادقانه بگویم که کشورهای عربی نیز به اندازه اسرائیل نگران ایران هسته ای هستند؛ احتمال گسترش تسلیحات هسته ای را نیز در نظر داشته باشید؛ سایر کشورها نیز می خواهند تا برای حفاظت از خود در برابر تهدید ایران به سلاح هسته ای دست یابند.

درحالیکه قرار است دور دوم مذاکرات هسته ای 1+5 با ایران در تاریخ 23 ماه مه سا جاری در بغداد برگزار شود، برد در ادامه گفت: من تردید دارم که ایران تمایلی به شرکت در بحث های معنی دار درباره برنامه هسته ای اش داشته باشد، اما اجازه دهید که به حرف ایرانی ها اعتماد کنیم و این رویکرد دیپلماتیک را عملی کنیم؛ ما امیدواریم که به بهترین نتیجه برسیم.

وزیر امور خارجه کانادا گفت: بدیهی است که رئیس جمهور باراک اوباما نیز اعلام کرده است که تمام گزینه ها روی میز است؛ ما از نزدیک شرایط را تحت نظر داریم و از ابتکارات دیپلماتیک حمایت کامل می کنیم.

برد افزود: "تمام گزینه ها" به این معناست که هیچ گزینه ای از جمله اقدام نظامی پیشگیرانه علیه ایران از روی میز حذف نمی شود؛ اما موضع کانادا کشف و بکارگیری تمام اقدامات دیپلماتیک است.




نظر شما :