موفاز و نتانیاهو به توافق رسیدند

۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۱ | ۱۵:۳۳ کد : ۱۹۰۱۰۱۲ سرخط اخبار

در اقدامی غافلگیرکننده حزب معارض کادیما به ریاست "شائول موفاز" با حزب لیکود به ریاست "بنیامین نتانیاهو" برای تشکیل دولت وحدت به توافق رسیده و به این ترتیب کادیما به ائتلاف دولتی پیوست.
خبرگزاری فارس: کادیما به ائتلاف دولتی پیوست/ موفاز معاون اول نخست‌وزیر می‌شود

به گزارش فارس، رسانه‌های خبری رژیم صهیونیستی اعلام کردند که موفاز و نتانیاهو برای پیوستن کادیما به ائتلاف دولتی و تشکیل دولت وحدت و نیز لغو طرح انحلال کنست و به تعویق افتادن برگزاری انتخابات عمومی به توافق رسیدند.

بر اساس این گزارش توافق این دو نفر پس از تماس‌های محرمانه در چند روز گذشته حاصل شد. این توافق صبح امروز در دستور کار کنست قرار گرفت تا ظرف 48 ساعت آینده اجرایی شود.

قرار است نتانیاهو و موفاز امروز در یک کنفرانس خبری به تشریح جزئیات این ائتلاف بپردازند.

فراکسیون‌های دو حزب کادیما و لیکود این توافق را تایید کردند و بر اساس آن عملا ائتلاف حاکم از هم اکنون به بعد از حمایت 94 نماینده برخوردار شد.

قرار است موفاز به عنوان معاون اول نخست‌وزیر و وزیر بدون پست منصوب شده و علاوه بر آن به همه کمیته‌های مهم وزارتی بپیوندد.

نمایندگان کادیما نیز ریاست دو کمیسیون پارلمانی امورخارجه و امنیت و اقتصاد را بر عهده خواهند گرفت.

در توافق این دو فراکسیون همچنین بر جایگزینی قانون"تال" ویژه معافیت از خدمت یهودیان افراطی"حریدیم" از خدمت نظامی با قانون جدید و نیز تضمین تدوین قانون بودجه عمومی برای سال آینده و طرح قانون تعدیل نظام انتخاباتی تا اواخر سال جاری تاکید شده است و این بدان معناست که انتخابات آینده که قرار است حدود یک سال و نیم آینده برگزار شود بر اساس نظام جدید برگزار خواهد شد.

کادیما همچنین متعهد شده است که تا پایان دوره فعالیت کنست کنونی از ائتلاف دولتی خارج نشود.

درباره برنامه دولت نیز دو فراکسیون توافق کردند که برای ازسرگیری مذاکرات سازش با فلسطینیان و نیز دستیابی به تفاهم‌هایی در خصوص مسائل مختلف اقتصادی و اجتماعی تلاش کنند.

نظر شما :