واکنش های بین المللی به شکست سارکوزی/ جدول

۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۱ | ۱۵:۱۹ کد : ۱۹۰۰۹۳۹ سرخط اخبار

رهبران جهان از تونس تا آلمان از فرانسوا اولاند برای سفر به کشور خود دعوت کردند

فرانسوا اولاند نامزد سوسیالیست های فرانسوی موفق شد ساکن این روزهای الیزه یعنی نیکولاسارکوزی را با اختلاف چند درصدی در آرا شکست دهد. مردی که خود را رئیس جمهور تغییر می داند می گوید آمده است تا نه تنها فرانسه که ارویا را از ناامیدی نجات دهد.

 

مقام اظهار کننده
اظهار نظر
رجب طیب اردوغان؛
نخست وزیر ترکیه
:سارکوزی کار دیگری ندارد و از این پس به تعطیلات خواهد رفت.
نخست وزیر ترکیه ابراز امیدواری کرد ، روابط فرانسه و ترکیه از این پس با دوره ریاست جمهوری سارکوزی بسیار متفاوت باشد:‌ امیدوارم پیام های عوام گرایانه دوره رقابت های انتخاباتی تاثیری بر سیاست های فرانسه نداشته باشد زیرا چنین مسئله ای می تواند بر روابط دو کشور تاثیر منفی بگذارد.
خلیفه بن زاید آل نهیان؛
 رییس امارات متحده عربی
رییس دولت امارات متحده عربی پیروزی فرانسوا اولاند نامزد سوسیالیست در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه را به وی تبریک گفت.

منصف المرزوقی؛
رئیس جمهور تونس
وی ابراز امیدواری کرد که انتخاب فرانسوا اولاند در فرانسه فرصت جدیدی برای از سر گیری شراکت و همکاری بلندمدت تونس و فرانسه باشد: ملت تونس خواستار ایجاد روابط جدیدی بین دو کشور براساس دوستی و مصالح مشترک هستند.
وی همچنین از اولاند برای سفر به تونس در نزدیک ترین فرصت ممکن به منظور تلاش برای تقویت روابط دو کشور دعوت کرده است.
مارین لوپن؛
نامزد راستگرایان افراطی فرانسه
:من می دانم که فرانسوا اولاند نیز مثل سارکوزی قصد اصلاحات واقعی در سیاست های پولی را ندارد.
لوپن به سیاست های آینده اولاند در زمینه امور اروپایی و داخلی اشاره کرد و خاطر نشان کرد: او هم مثل سارکوزی خیلی زود ابتدا طرفداران خود و سپس (مردم) فرانسه را ناامید خواهد کرد.
ملک محمد ششم؛
پادشاه مغرب
وی با  ارسال پیام تبریک برای فرانسوا اولاند ابراز امیدواری کرد او در ماموریتش در جهت خدمت به ملت فرانسه موفق باشد: فرانسه در دوره ریاست جمهور اولاند به موفقیت ها و دستاوردهای مهمی در عرصه داخلی و بین المللی دست خواهد یافت .
وی  همچنین بر علاقمندی کشورش برای همکاری با رئیس جمهور جدید فرانسه با هدف ارتقای هر چه بیشتر روابط دو کشور تاکید کرد .
دیلما روسف ؛
رئیس جمهوری برزیل
: من صمیمانه ترین تبریکم را به رئیس جمهوری منتخب فرانسه ابراز می دارم.فرانسه و برزیل طرح های دو جانبه مشترک بلندپروازانه ای دارند و من اطمینان دارم که طی سالهای آینده به همکاری خود ادامه خواهند داد
هوگو چاوز؛
 رئیس چمهوری ونزوئلا
:با پیروزی فرانسوا اولاند مردم فرانسه تمایلات عمیق جمهوری خواهانه خود را مورد تاکید قرار دادند و برای عدالت اجتماعی در برابر استبداد بازار برتری قائل شدند.
لیونل ژُوسپَن ؛
نخست وزیر سابق فرانسه
:فرانسوا اولاند به شرایط سختی که با آن مواجه است، واقف است. فرانسوی ها به رغم اختلاف نظر موجود می دانند که در شرایط سخت اقتصادی حاکم بر اروپا و فرانسه، بهتراست فرانسوا اولاند را انتخاب کنند. حتی کسانی که تحت تاثیر القائات جناح راست در جریان مبارزات انتخاباتی قرار گرفته اند نیز همین نظر را دارند. از نظر مردم انتخاب نامزد سوسیالیستها و اعمال سیاستهای متعادل تر در این شرایط لازم بود. آنها رئیس جمهوری می خواهند که به اروپا و طرح های ریاضت اقتصادی اروپا «نه» بگوید.فرانسوا اولاند از نظرات سایرین در اداره کشور و در تصمیم گیری ها استفاده خواهد کرد.
استیفن هارپر ؛
نخست وزیر کانادا
وی در تماسی تلفنی با فرانسوا اولاند رئیس جمهور منتخب فرانسه، پیروزی وی را در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور تبریک گفت.نخست وزیر کانادا در این تماس تلفنی ضمن تاکید بر لزوم تعمیق روابط دو کشور از اولاند خواست به زودی به کانادا سفر کند.

ماریو مونتی ؛
نخست وزیر ایتالیا
وی ابراز  امیدواری کرد که با فرانسوا اولاند رئیس جمهور منتخب فرانسه همکاری نزدیک داشته باشد و پیروزی او را تبریک گفت.وی در پیامی که توسط دفترش منتشر شد اعلام کرد این همکاری باید با هدف تاثیر روز افزون و بر محور رشد اتحادیه استوار باشد.
باراک اوباما؛
رئیس جمهور آمریکا
وی فرانسوا اولاند رئیس جمهور منتخب فرانسه را به کاخ سفید دعوت و اظهار امیدواری کرد بتواند با او و دولتش همکاری نزدیک داشته باشد.به گفته جی کارنی ،‌ اوباما در گفتگوی تلفنی ، پیروزی اولاند را در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه تبریک گفت .
دیوید کامرون ؛
نخست وزیر انگلیس
وی  در تماس تلفنی با فرانسوا اولاند رئیس جمهور منتخب فرانسه پیروزی وی را تبریک گفت.دیوید کامرون یکشنبه شب در تماس تلفنی با فرانسوا اولاند پیروزی در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه را به وی تبریک گفت.وی خواستار حفظ روابط نزدیک بین دو کشور شد.
آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان
وی ضمن تماس تلفنی با اولاند برای تبریک این پیروزی، از وی دعوت کرد به آلمان سفر کند.
 

 



نظر شما :