مسئولان سیاسی عراق مالکی را تهدید کردند

۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۱ | ۱۵:۵۸ کد : ۱۹۰۰۸۸۱ سرخط اخبار

شرکت‌کنندگان در نشست اخیر اربیل با ارسال نامه‌ای به ائتلاف حاکم در عراق تهدید کردند در صورتی که سیاست‌های نخست وزیر این کشور ادامه پیدا کند، دولت را سرنگون می‌کنند.

به گزارش ایسنا به نقل از سایت شبکه الجزیره، منابع سیاسی عراق فاش کردند که مسعود بارزانی رئیس منطقه کردستان عراق، اسامه النجیفی رئیس پارلمان این کشور، ایاد اعلاوی رهبر فهرست العراقیه و مقتدی صدر، رهبر جریان صدر با ارسال نامه‌ای به ائتلاف دولت قانون که رهبری آن را نوری المالکی، نخست وزیر عراق بر عهده دارد تهدید کرده‌اند، در صورتی که نوری المالکی به سیاست "تک‌‌روی در تصمیم‌گیری‌ها" ادامه دهد آنها به دولت عراق رای عدم اعتماد می‌دهند.

این منابع اعلام کردند که در نامه مذکور هشت شرط برای نوری المالکی تعیین شده و به وی فرصت داده شده که تا سیزدهم مه آنها را اجرا کند.

در نامه رهبران عراقی همچنین آمده است در صورتی که نوری المالکی تا سیزدهم ماه جاری میلادی از اجرای این هشت بند خودداری کند، نویسندگان نامه ظرف 15 روز برای دادن رای عدم اعتماد به دولت دست به کار خواهند شد.

این نامه به تاریخ بیست و هشتم آوریل یعنی یک روز پس از نشست این چهار تن با جلال طالبانی، رئیس جمهوری عراق در اربیل نوشته شده است.

رهبران عراقی در این نامه از دولت خواستند تا از دخالت در امور مربوط به نیروهای امنیتی و پارلمان دست بردارد.

این نامه همچنین می‌خواهد تا دوره نخست وزیری در عراق تنها منحصر به دو دوره باشد و از نوری المالکی خواسته شده که بار دیگر برای تصدی این پست اقدام نکند.

از سوی دیگر، ابراهیم الجعفری، رئیس ائتلاف ملی عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که فراکسیون المالکی روز پنج شنبه نشستی را برگزار کرده و در این نشست تصمیم گیری شده تا نشستی با حضور تمامی گروه‌های سیاسی شرکت کننده در ائتلاف حاکم در عراق برگزار شود.



نظر شما :