سارکوزی پیش افتاد

۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۱ | ۱۵:۴۳ کد : ۱۹۰۰۸۷۷ سرخط اخبار
فارس: امروز دور دوم انتخابات در حالی برگزار می‌شود که آخرین نظرسنجی‌ها از به حداقل رسیدن اختلاف سارکوزی و اولاند حکایت دارد.
به گزارش فارس به نقل از روزنامه گاردین، آخرین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که اختلاف فرانسوا اولاند و نیکولا سارکوزی در انتخابات فرانسه به حداقل رسیده است و نتایج انتخابات امروز بیش از پیش غیرقابل پیش‌بینی شده است.

این روزنامه انگلیسی در گزارش خود می‌نویسد: رای‌دهندگان سوسیالیست در فرانسه لحظات پراضطرابی را تا زمان اعلام نتایج انتخابات امروز می‌گذرانند، چراکه آخرین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که گرایش رای‌دهندگان پس از مناظره آتشین روز چهارشنبه به طور ناگهانی به سمت نامزدی (نیکولا سارکوزی) سوق پیدا کرده که تاکنون در تعقیب رقیب چپگرای (فرانسوا اولاند) خود بوده است.

نظرسنجی‌های انجام شده همچنان از پیشتازی فرانسوا اولاند نامزد سوسیالیست حکایت دارد، با این‌حال اختلاف نیکولا سارکوزی رئیس‌جمهور فعلی فرانسه با وی به شدت کاهش یافته است. بر اساس نظرسنجی‌های صورت گرفته، فاصله اولاند و سارکوزی که پیش از این بیش از 10درصد بود، اکنون به 4 تا 6 درصد کاهش یافته است. به عنوان نمونه نظرسنجی صورت گرفته از سوی هفته‌نامه "پاریس مچ" نشان می‌دهد که اولاند با 52درصد پیشتاز است، در حالی که آرای سارکوزی به 48درصد رسیده است.

روز جمعه و در آخرین ساعات به پایان رسیدن زمان تبلیغات انتخاباتی، اولاند در جمع هوادارنش در شهر "پریژه" در جنوب غرب فرانسه عنوان کرد که هنوز در نبرد پیروز نشده است و نباید انتخابات را تمام شده دانست.
اولاند در این تجمع انتخاباتی گفت: این درست است که شما مطمئن هستید و می‌خواهید که پیروز شوید. من این را درک می‌کنم. من نمی‌خواهم لذت شما را از بین ببرم، اما این اشتباه بزرگ را مرتکب نشوید که فکر کنید بازی تمام شده است. باید به شما بگویم که من از هیچ چیز مطمئن نیستم. این پیروزی هنوز قطعی نیست.

• سارکوزی: نتایج انتخابات یک شگفتی خواهد بود

از سوی دیگر این سارکوزی است که با اطمینان از پیروزی صحبت کرده و در تجمع انتخاباتی خود به هوادارنش وعده می‌دهد که نتایج روز یکشنبه یک شگفتی باشد.

تیم تبلیغاتی اولاند اعلام کرده است که در صورت پیروزی، جشنی برگزار خواهد کرد. هرچند که جزئیات این جشن احتمالی از بیم افزایش اعتماد کاذب نسبت به پیروزی اعلام نشده است. اولاند می‌داند که این جشن هم بسیار مهم است، چراکه جشن‌های پرهزینه سارکوزی در سال 2007 و پس از پیروزی در انتخابات و همراه شدن بحران اقتصادی با آن موجب شد تا تصویر وی به کلی در جامعه آسیب ببیند، به طوری که سارکوزی به "رئیس جمهور ثروتمندان" معروف شد.

در مقابل اولاند تلاش کرده تا در برابر سارکوزی قرار بگیرد و به نحوی خود را "مرد مردم" معرفی کند.

• اولاند: نیمی از وزرای کابینه زن خواهند بود

اولاند در صورت پیروزی در انتخابات، در انتخاب وزرای کابینه خود بسیار محتاط خواهد بود. وی وعده داده است که نیمی از کابینه وی زن باشند، و همچنین مجددا وزیری برای پست وزارت حقوق زنان معرفی شود.

گاردین در پایان به برخی نظرات شهروندان فرانسوی در رابطه با اولاند و سارکوزی می‌پردازد. در این میان عمده مخالفین اولاند وی را به دادن وعده‌های تو خالی و پوچ بدون ارائه برنامه‌ای مشخص متهم می‌کنند. در مقابل طرفداران اولاند هم حامی سیاست‌های اقتصادی وی و مخالفت او با پیمان مالی اروپا هستند، و عنوان می‌کنند که حتی حاضرند در این مسیر مالیات بیشتری نیز بپردازند.

امروز روز برگزاری انتخابات فرانسه است و رقابت نزدیک و نفس‌گیر این دو نامزد امشب به پایان می‌رسد. رقابتی که نتیجه آن می‌تواند در مسیر آینده اتحادیه اروپا و سرنوشت این اتحادیه بسیار تاثیرگذار باشد.
 

نظر شما :