ارتقاء حجم مبادلات تجاری و اقتصادی ایران و لبنان به بیش از 2 میلیارد دلار

۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۱ | ۱۵:۲۲ کد : ۱۹۰۰۸۱۹ سرخط اخبار

معاون اول رئیس جمهور نتایج و دستآوردهای سفر دو روزه خود به لبنان را مثبت و سازنده ارزیابی کرد و گفت: در این سفر حجم تبادلات اقتصادی و تجاری ایران و لبنان به بیش از 2 میلیارد دلار ارتقاء پیدا کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری،محمدرضا رحیمی اظهار داشت: حجم مبادلات اقتصادی و بازرگانی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری لبنان که تا پیش از این سفر به 150 میلیون دلار رسیده بود، با توافقات صورت گرفته در این سفر به بیش از 2 میلیارد دلار ارتقاء یافت که این تحول بزرگی در سطح روابط دو کشور محسوب می شود.

معاون اول رئیس جمهور در ادامه به برخی از برنامه های خود در این سفر اشاره کرد و افزود: هیات ایرانی در سفر دو روزه خود به لبنان با سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان دیدار کرد و اوضاع منطقه و مسائل بین المللی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی دیدار با رئیس جمهور، نخست وزیر و رئیس مجلس لبنان را از دیگر برنامه های سفر خود برشمرد و گفت: در این سفر با مسئولین عالی رتبه لبنانی مذاکراتی انجام شد و در تمامی این مذاکرات ضمن تاکید طرفین بر توسعه همکاری ها و گسترش مناسبات فیمابین، مواضع جمهوری اسلامی ایران در خصوص سوریه، لبنان و فلسطین اعلام شد.

رحیمی همچنین با اشاره به برگزاری نشستی با سران طوائف و فعالان سیاسی لینان در یک صبحانه کاری خاطرنشان کرد: در آن نشست به سوالات آنان پاسخ داده شد و دیدگاه های جمهوری اسلامی ایران در بخش های مختلف از جمله اوضاع سوریه، پرونده هسته ای ایران و اوضاع منطقه بیان شد.

وی از توافقات صورت گرفته برای احداث سه نیروگاه 500 مگاواتی، 6 نیروگاه 25 مگاواتی و انتقال برق ایران به لبنان از طریق عراق و سوریه به میزان 50 مگاوات خبر داد و گفت: همچنین مذاکراتی در خصوص اجرای سد بلعا در لبنان به ارزش 40 میلیون دلار توسط متخصصین و مهندسین کشورمان انجام شد.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به برنامه ریزی های انجام شده برای احداث یک مجتمع آموزشی و فرهنگی توسط جمهوری اسلامی ایران در لبنان تصریح کرد: اولین سنگ بنای مجتمع آموزشی و فرهنگی امام خمینی در لبنان قرار داده شد و تلاش می شود مراحل ساخت این مجتمع هرچه زودتر آغاز شود.

رحیمی خاطرنشان کرد: کمیسیون عالی همکاری های مشترک دو کشور نیز برای نخستین بار در این سفر برگزار شد و با توافقات و تفاهم‌نامه های مثبت همراه بود.

وی از توافقات انجام شده برای همکاری های صنعتی و تجاری، نهایی شدن تجارت آزاد میان دو کشور و اعطای روادید در مبادی ورودی دو کشور به صورت رایگان و سریع به عنوان دست‌آوردهای دیگر سفر خود به لبنان یاد کرد و گفت: فراهم شدن زمینه های گسترش فعالیت مشترک میان تجار و بازرگانان دو کشور، فروش داروهای ایرانی به لبنان، همکاری های گمرکی و بیمه ای، همکاری های امور فرهنگی و جوانان، استرداد مجرمین و انتقال محکومین هر دو طرف، آموزش برای طرح دولت الکترونیک و همچنین همکاری در زمینه مبارزه با مواد مخدر از دیگر موضوعاتی بود که در این سفر برای آنها تصمیم گیری شد.

معاون اول رئیس جمهور افزود: در پایان سفر به لبنان از منطقه جنوب این کشور بازدید به عمل آمد و با مردم و خانواده های شهدا در منطقه مارون‌الراس ملاقات و دیداری میمانه صورت گرفت.

گفتنی است معاون اول رئیس جمهور کشورمان پس گفت وگو با خبرنگاران به سفر دو روزه خود به لبنان پایان داد و با بدرقه وزیر امور خارجه این کشور، بیروت را به مقصد تهران ترک کرد.



نظر شما :