چین و عراق مهمترین کشورهای هدف صادرات غیر نفتی ایران

۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۱ | ۱۵:۱۹ کد : ۱۹۰۰۸۱۷ سرخط اخبار

کشور چین با صادرات پنج میلیارد و 652 میلیون دلار و با 24 درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال 89؛ در رتبه اول و کشور عراق با پنج میلیارد و 151 میلیون دلاربا 13 درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال89 در مقام دوم ، مهمترین مقصد صادرات کالاهای غیر نفتی ایران در سال گذشته بودند.

به گزارش روز شنبه ایرنا و به نقل از شبکه اطلاع رسانی تولید وتجارت ایران (شاتا)، در این مدت امارات متحده عربی درپله سوم هدف صادراتی ایران بودکه ارزش صادرات به آن چهار میلیارد و 515 میلیون دلار و با 35 درصد رشد نسبت به مدت مشابه خود در سال 1389 همراه بوده است.

طی سال 1390 ارزش صادرات کالاهای غیر نفتی( بدون احتساب میعانات گازی ) ایران به کشورهای مختلف قاره آسیا به ارزش 30 میلیارد و 844 میلیون دلار و به وزن 64 هزار و 167 میلیون تن بوده است که در مقایسه با ارزش صادرات به چهار قاره دیگر دنیا 91 درصد سهم ارزش صادرات کالاهای غیر نفتی ( بدون احتساب میعانات گازی) را به خود اختصاص داده است.

براساس این گزارش، ارزش صادرات به 10 کشور عمده هدف صادرات غیر نفتی ایران در سال گذشته شامل چین، عراق، امارات متحده عربی، هند،افغانستان ، ترکیه ، کره، سنگاپور، اندونزی و پاکستان به میزان 26 میلیارد و 188 میلیون دلار بود که در مقایسه با مدت مشابه سال 1389 با رشدی معادل 41 درصد روبرو بوده است .

همچنین این میزان صادرات به 10 کشور عمده که شریک بزرگ تجاری ایران محسوب می شوند 78درصد ازکل صادرات محصولات غیر نفتی ( بدون احتساب میعانات گازی ) را به خود اختصاص داده است.



نظر شما :