دعوت پوتین از تیموشنکو برای سفر به روسیه

۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۱ | ۱۶:۴۴ کد : ۱۹۰۰۸۰۰ سرخط اخبار

"ولادیمیر پوتین" نخست وزیر و رئیس‌جمهوری منتخب روسیه اعلام کرد اگر "یولیا تیموشنکو" و مقامات اوکراینی موافق باشند، بیمارستان‌های روسیه آمادگی درمان نخست وزیر سابق اوکراین را دارند.

به گزارش فارس به نقل از روزنامه «کامرسانت»، "ولادیمیر پوتین" نخست وزیر و رئیس‌جمهوری منتخب روسیه روز پنج‌شنبه اعلام کرد که بیمارستان‌های روسیه آمادگی آن را دارند تا اگر مقامات دولتی اوکراین موافق باشند، به درمان "یولیا تیموشنکو" نخست وزیر سابق اوکراین بپردازند. وی همچنین خواستار آن شد که سیاست با ورزش در هم آمیخته نشود.

پوتین گفت: اگر یولیا تیموشنکو روی این مسئله حساب میکند و اگر شرکای اوکراینی ما هم با این موضوع موافق باشند، ما با رضایت کامل حاضریم تا یولیا تیموشنکو را برای درمان در هر بیمارستان و هر زمان که برای او و مقامات کی‌یف مناسب تشخیص داده شود، در روسیه پذیرا باشیم. 

نخست وزیر روسیه همچنین تاکید کرد که نباید قضیه قضایی تیموشنکو را با موضوع برگزاری بازی‌های فوتبال قهرمانی اروپا در اوکراین مربوط کرد و ورزش نباید با سیاست درهم آمیخته شوند.

وی گفت: در رابطه با پیشنهاد تحریم بازی‌های فوتبال جام قهرمانی اروپا سال 2012 باید بگویم که تحت هیچ شرایطی نباید سیاست، تجارت و سایر مسائل را با ورزش مخلوط کرد. من به این اصل کمیته بازی‌های المپیک اعتقاد دارم که ورزش سیاست نیست.

سخنان پوتین در حالی شنیده می‌شود که دادستانی کل اوکراین از قبل اعلام کرده است که درمان محکومین، از جمله نخست وزیر سابق این کشور در خارج از مرزهای این کشور از لحاظ قانونی امکان پذیر نیست.

مقامات دادستانی اوکراین افزودند: برای ما آلمان یا روسیه یکسان هستند، قانون چنین اجازه‌ای را به ما نداده است.

پیش از این نیز "آلیگ والوشین" مدیر دفتر سیاست اطلاعاتی وزارت خارجه اوکراین اعلام کرده بود که تحریم بازی‌های «یورو-2012» که از سوی برخی مقامات بلندپایه کشورهای اروپایی مطرح شده، یادآور روش‌های دوران جنگ سرد است که ورزش را با مسائل سیاسی درمی‌آمیختند.

لازم به یادآوری است که پیش از این "انگلا مرکل" صدراعظم آلمان بعید ندانسته بود که کشورش بازی‌های قهرمانی فوتبال اروپا «یورو-2012» را به نشانه اعتراض به برخورد نامناسب دولت اوکراین با نخست وزیر سابق اوکراین در زندان تحریم کند.

این دور از بازی‌های قهرمانی فوتبال اروپا از 8 ژوئن الی اول جولای سال جاری مشترکا در خاک دو کشور اوکراین و لهستان برگزار می‌شوند.




نظر شما :