رامنی: جیمی کارتر را باید در چهره اوباما مشاهده کرد

۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۱ | ۱۶:۱۶ کد : ۱۹۰۰۷۶۲ سرخط اخبار

نامزد پیش‌روی جمهوری‌خواهان اوباما را با کارتر مقایسه می‌کند که در نگاه جمهوری‌خواهان نماد یک رئیس‌جمهور ضعیف از حزب دموکرات است.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از رویترز، میت رامنی، نامزد پیشروی جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری نوامبر، بر این باور است که عملکرد اقتصادی اوباما شباهت فراوانی به عملکرد جیمی کارتر، رئیس‌جمهور اسبق دموکرات آمریکا دارد.

بنابراین گزارش، روز چهارشنبه و پس از آنکه چندین روز مباحث انتخاباتی تحت تاثیر اولین سالگرد قتل اسامه بن لادن، سرکرده القاعده قرار داشت، رامنی بار دیگر مبارزات انتخاباتی را متوجه مسائل اقتصادی کرد.

رامنی اوباما را مخالف با کسب و کار قلمداد و وی را با جیمی کارتر مقایسه کرد. کارتر از منظر جمهوری‌خواهان نماد یک رئیس‌جمهور ضعیف دموکرات است. وی از سال 1977 تا 1981 رئیس‌جمهور آمریکا بود.

نامزد احتمالی جمهوری‌خواهان ابراز داشت: "اوباما پس از کارتر، بیش از هر رئیس‌جمهوری که دیده‌ام با کسب و کارهای کوچک ضدیت دارد." وی این سخنان را در یک سخنرانی انتخاباتی در ویرجینیا ابراز داشت. این دومین بار است که رامنی از کارتر یاد می‌کند.

به نوشته رویترز، مقایسه اوباما با کارتر می‌تواند به رامنی کمک کند تا مبارزات انتخاباتی خود در حوزه اقتصاد را علیه رقیب دموکراتش شکل دهد. اوباما اقتصادی را اداره کرده که با سرعتی ناچیز در حال بازیابی بوده است. آمریکا با مشکل اقتصادی 8.2 درصدی مواجه است و سالانه یک تریلیون دلار کسری بودجه دارد. در این کشور قیمت سوخت همچنان بالاست و روند ایجاد اشتغال نیز کند است.

در زمان کارتر اقتصاد آمریکا رشد پایینی داشت و همچنین با تورم دو رقمی مواجه بود. وی در انتخابات برای دور دوم ریاست‌جمهوری رقابت را به رونالد ریگان باخت. یکی از مهم‌ترین مشکلات کارتر شیوه مواجهه او با ایران بود.

به نوشته رویترز، دوران ریاست‌جمهوری کارتر به تلخی پایان یافت، در حالی که گروگان‌های آمریکایی هنوز در ایران بودند و عملیات نجات آنها نیز با شکست مواجه شده بود.

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که اوباما و رامنی رقابت نزدیکی با هم خواهند داشت. رامنی فرماندار سابق ایالت ماساچوست بوده است. وی سعی دارد بگوید که اوباما جیمی کارتر دوم است تا از هم‌اکنون بحث یک‌دوره‌ای بودن ریاست‌جمهوریش را پیش بکشد.




نظر شما :