تقاضا کلینتون از چین برای ادامه فشارها بر ایران

۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۱ | ۱۶:۱۳ کد : ۱۹۰۰۷۶۰ سرخط اخبار

وزیر امور خارجه آمریکا که به چین سفر کرده است، بدون آنکه از تعلیق غنی سازی توسط ایران سخنی به میان آورد، خواستار ادامه فشارها بر ایران با هدف اثبات صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای این کشور شد.

به گزارش فارس به نقل از رویترز، هیلاری کلینتون ابراز داشت: "در خصوص ایران، ایالات متحده و چین دارای هدف مشترک ممانعت ایران از دست‌یابی به سلاح هسته‌ای هستند."

وی افزود: "مهم است که ما فشار را بر ایران حفظ کنیم تا به وظایف بین‌المللی خود عمل کند، جدا به مذاکره بپردازد و ثابت کند که برنامه هسته‌ایش تنها با مقاصد صلح‌آمیز دنبال می‌شود."

به نوشته رویترز، چین از بزرگ‌ترین خریداران نفت ایران است و با تحریم‌های آمریکا بر ضد ایران که جریان انرژی را با مشکل مواجه می‌کنند، مخالفت می‌کند.

کلینتون همچنین از چین خواسته است تا در خصوص کره شمالی نیز با سیاست‌های ایالات متحده همگام شود و این در حالی است که به نوشته رویترز، چین در برابر این فشارها مقاومت می‌کند. کره شمالی متحد سنتی چین محسوب می‌شود که حتی در جنگ کره، به نفع آن وارد جنگ شده بود.

هیلاری کلینتون اظهار داشت: "واشنگتن و بیجینگ باید تلاش کنند تا کره شمالی متوجه شود که قدرت و امنیت در گرو اولویت دادن به نیازهای مردم این کشور است و نه اقدامات تحریک‌آمیز بیشتر."

کلینتون در حالی به چین سفر می‌کند که پناه دادن به یک ناراضی سیاسی نابینای چینی در سفارت آمریکا در این کشور، مذاکرات وی و طرف چینی را تحت‌الشعاع قرار داده بود. این ناراضی چینی روز چهارشنبه سفارت آمریکا را ترک کرد.

نکته جالب در سخنان وزیر امور خارجه آمریکا در خصوص ایران این است که وی این بار نامی از تعلیق غنی‌سازی اورانیوم در ایران نبرده است. کلینتون هرچند خواستار فشار بر ایران شده اما هدف از این فشارها را اثبات صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران و شرکت جدی در مذاکرات عنوان کرده است.

بسیاری تحلیلگران بر این باورند که ایالات متحده از تقاضای خود مبنی بر توقف کامل غنی‌سازی در ایران چشم پوشیده و اکنون تنها خواستار توقف غنی‌سازی 20 درصدی در ایران است.




نظر شما :