آمریکا از ترس ایران اقدامی جدی علیه سوریه انجام نمی‌دهد

۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۱ | ۱۸:۰۱ کد : ۱۹۰۰۶۴۷ سرخط اخبار

نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل در مقاله‌ای که در یکی از روزنامه‌‌های آمریکا منتشر شد، اعلام کرد که رئیس‌جمهوری آمریکا از ترس انتقام ایران حاضر به اتخاذ اقدام جدی علیه دولت سوریه نیست.

به گزارش فارس به نقل از روزنامه آمریکایی "وال استریت ژورنال" به قلم "جان بولتون"، علیرغم ماهها مذاکرات "کوفی عنان" دبیرکل سابق سازمان ملل متحد، خشونت‌ها در سوریه همچنان ادامه دارد. گرچه به طور کلی خشونت‌ها تا حدودی کمتر شده‌اند و شورای امنیت سازمان ملل ناظران خود در این کشور را به 300 ناظر افزایش داده است اما آمار تلفات غیرنظامیان در سوریه رو به افزایش است. دیکتاتور سوریه طرح "آتش‌بس" کوفی عنان را نادیده می‌گیرد و بشار اسد هم هیچگونه علائمی در خصوص اینکه قصد استعفا دارد از خود نشان نداده است.

بولتون با اشاره به این مطلب ادامه داد: به نظر می‌رسد که "باراک اوباما" رئیس‌جمهوری آمریکا به دو دلیل عمده نمی‌تواند با دولت "بشار اسد" رئیس‌جمهوری سوریه مقابله کند؛ اول آنکه وی به روند صلح سازمان ملل که به طور قطع با شکست مواجه می‌شود پایبند است و دوم آنکه نگران است که در صورت تقابل با دولت سوریه با انتقام ایران مواجه شود.

وی ادامه داد که تصمیم به استقرار ناظران نظامی بیشتر در سوریه یک گام مثبت بوده است اما ناظران سازمان ملل که هم‌اکنون در سوریه مستقر هستند به ندرت از خود ابتکار عمل نشان می‌دهند؛ برای مثال آنها حاضر نیستند تا بر تظاهرات ضداسد نظارت کنند تا به این وسیله مأموریت آنها با بخشی از این درگیری‌ها همراه نشود.

نماینده سابق سازمان ملل در خصوص مأموریت ناظران سازمان ملل در سوریه گفت: شاید با تشخیص اینکه سازمان ملل تأثیر بسزایی در سوریه ندارد، "هیلاری کلینتون" وزیر خارجه آمریکا اخیراً پیشنهاد داده است که در صورت ادامه خشونت‌ها در سوریه، شورای امنیت تحریم های تسلیحاتی علیه این کشور تحمیل کند که هنوز مشخص نیست بقیه کشورها با آن موافقت کنند. زیرا نه روسیه و نه چین پاسخ مثبتی به این پیشنهاده نداده‌اند و با توجه به اقدام این دو کشور در وتو کردن تحریم‌های ماه فوریه علیه سوریه، به نظر نمی‌رسد که آنها با تحریم تسلیحاتی علیه سوریه موافقت کنند.

بولتون با اشاره به اینکه اوباما اقدام جدی علیه اسد صورت نمی‌دهد نوشت که اوباما نمی‌خواهد با ایران تقابل داشته باشد. سوریه برای ایران نقش یک وابسته سیاسی را دارد و در واقع این کشور بخشی از محور نفوذی ایران محسوب می‌شود که شامل حزب‌الله می‌شود. ایران حاضر است خون‌های زیادی در سوریه ریخته شود تا "بشار اسد" در قدرت بماند. ایران به دولت سوریه کمک‌های مالی و تسلیحاتی می‌کند و نیروهای سپاه در سوریه حاضر هستند تا به نیروهای امنیتی سوریه کمک کنند.

 

به اعتقاد جان بولتون، اوباما به این امر واقف است که اگر به طور مستقیم با ایران در سوریه وارد تقابل شود، هرگونه شانس راه‌حل صلح‌آمیز و از طریق مذاکره برنامه هسته‌ای ایران را از دست می‌دهد و به همین دلیل اوباما تمایلی ندارد تا با ماجراجویی‌های خارجی فرصت خود را در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا از بین ببرد.

بولتون تصریح کرد: واشنگتن باید بداند که به چالش کشیدن اسد به مفهوم حرکت در ماورای تحریم‌ها و دیپلماسی و تغییر رژیم در تهران است. ظاهرا اوباما نمی‌تواند یا تمایلی ندارد که این مسئله را درک کند که ایران دشمن آمریکا است و اینکه اهداف هسته‌ای و هژمونیک منطقه‌ای ایران باید مهار شود یا اینکه روحانیون ایران سرنگون شوند.  چنین رهبری (اوباما) نمی‌تواند به طور موثر چنین تقابل مهمی را هدایت کند، متأسفانه ما مجبوریم  به جای آنکه با یک رهبر ضعیف در سوریه شکست بخوریم، منتظر یک رئیس جمهور مصمم‌تر باشیم.

وی در پایان تصریح کرد: اسرائیل احتمالاً‌ تمایلی ندارد تا در مواجهه با برنامه هسته‌ای ایران منتظر کمک آمریکا بماند و اگر نزاع در سوریه به نفع اسد و تهران تمام شود به طور کلی پیامدهای منفی زیادی برای اسرائیل و صلح و امنیت خاورمیانه خواهد داشت و این هزینه واقعی اختلاف بی‌نتیجه اوباما با فرایند سازمان ملل و عدم تمایل وی برای تقابل با روحانیت ایران است.




نظر شما :